V prvej etape ušetrí Národná diaľničná spoločnosť 33 miliónov eur, v druhej, keďže sa bude stavať len v polovičnom profile to bude o 79 miliónov eur menej. Analytici odhadujú, že úspora by mohla byť vyššia o ďalších 35 miliónov eur, keďže ešte „neboli optimalizované jednotkové ceny v druhej etape“.

Dokopy by tak obchvat mal stáť 424 miliónov, namiesto pôvodných 535 miliónov eur.

Ľahké to nebolo

O znížení ceny neinformovalo ministerstvo dopravy, ale rezort financií pod ktoré UHP patrí. „Za znížením ceny sú intenzívne rokovania analytikov ministerstva financií a rezortu dopravy.“

Analytici ministerstvo chvália, že sa „kvalita projektu za ostatný rok zlepšila, je lacnejší a prínosy odhaduje na základe štandardného dopravného modelu a metodiky“. Dokonca, že tento dopravný model spĺňa štandardy pre modelovanie používané v zahraničí.

Aby sa ale mohlo ministerstvo dopravy v budúcnosti pochváliť šetrením, malo by zapracovať ďalšie odporúčania analytikov z UHP. Podľa týchto odporúčaní by určite mali u Árpáda Érseka posúdiť druhú etapu severného obchvatu s inými alternatívami trasovania, prípadne preložkou cesty prvej triedy, rekonštrukciou križovatiek, posilnením verejnej dopravy a výstavbou východného obchvatu.

A samozrejme by nemali zabúdať na to, že existujú aj iné druhy dopravy, napríklad železničná a mali by pouvažovať nad doplnením do dopravného modelu.

Úradníci ministerstva financií tvdia, že „nie je možné povedať, či realizácia prvej etapy prináša najvyššiu hodnotu za peniaze pre dopravu v Prešove, keďže predložená analýza prínosov a nákladov porovnáva len jednu alternatívu riešenia dopravy v Prešove“.

Ale aj napriek tomu spoločenský prínos obchvatu nespochybňujú. Podľa nich hlavnými ťahmi v Prešove prejde denne do 25-tisíc áut a do spustenia obchvatu dopravné zaťaženie na väčšine ciest stúpne kvôli celkovému nárastu počtu vozidiel.

Pýtal sa aj Kiska

Ministra financií Petra Kažimíra sa na názor analytikov z UHP začiatom roka pýtal aj prezident Andrej Kiska. Ten mu odpovedal, že pôvodné riešenie neprinášalo najvyššiu hodnotu za peniaze.

Podľa najnovších odhadov bude stáť prvá etapa – rýchlostná cesta R4 v dĺžke 4,3 kilometra - 189 miliónov eur vrátane výkupu pozemkov, stavebného dozoru a ceny za projekt.

Národná diaľničná spoločnosť už zverejnila predbežné oznámenie na verejné obstarávanie (samotná výstavba má stáť 169,8 milióna eur). Druhá etapa - zvyšných 10,2 kilometra je plánovaná v polovičnom profile za 235 miliónov eur.