Európski výrobcovia automobilov budú musieť priložiť ruku k dielu, aby zmazali náskok Číny vo vývoji lacnejších a pre spotrebiteľov prívetivejších automobilov.

Zhodli sa na tom analytici a vedúci pracovníci, ktorí sa zúčastňujú na mníchovskom veľtrhu IAA Mobility. Ázijskí, zvlášť čínski výrobcovia majú tento rok na veľtrhu silné zastúpenie a snažia sa nalákať európskych zákazníkov.

O generáciu vpred

Čínski výrobcovia elektromobilov, vrátane firiem BYD, Nio a Xpeng, sa zameriavajú na európsky trh s elektromobilmi, kde predaj v prvých siedmich mesiacoch roka stúpol takmer o 55 percent zhruba na 820-tisíc vozidiel. To predstavuje takmer 13 percent všetkých predaných áut.

Podľa údajov poradenskej spoločnosti Inovev bolo osem percent z novopredaných elektromobilov v Európe vyrobených čínskou značkou. Vlani to bolo šesť percent a rok predtým len štyri percentá.

„Myslím, že sú o generáciu pred nami,“ povedal o čínskych výrobcoch elektromobilov generálny riaditeľ francúzskej automobilky Renault Luca de Meo.

Na mníchovskom autosalóne je prítomnosť čínskych značiek veľmi poznať. Približne 41 percent vystavovateľov na tomto ročníku má sídlo v Ázii a čínskych spoločností je dvojnásobný počet, vrátane výrobcov elektromobilov BYD a Xpeng a výrobcu batérií CATL.

Dominancia vďaka cenám

„To, čo bolo predtým predstavením nemeckého automobilového priemyslu, na ktorom demonštroval svoju mimoriadne silnú pozíciu, je teraz stretnutím rovných medzi progresívnymi hráčmi z celého sveta, predovšetkým z Číny,“ povedal analytik poradenskej spoločnosti Oliver Wymant Fabian Brandt.

Príchod čínskych výrobcov elektromobilov vyvoláva obavy, že sa stanú dominantnými predajcami vďaka cenám. Priemerná cena elektromobilu v Číne bola v prvej polovici minulého roka menej ako 32-tisíc eur, zatiaľ čo v Európe to bolo 56-tisíc eur, vyplýva z údajov výskumnej spoločnosti Jato Dynamics.

„Európa musí tvárou v tvár Číne prestať byť z makroekonomického hľadiska naivná," povedal šéf inžinierskeho oddelenia Renaultu Gilles Le Borgne. Upozornil, že krajina ovláda celý dodávateľský reťazec batérií.

Čínski a nemeckí výrobcovia áut a dodávatelia tiež vystúpia na čínskej konferencii o elektromobiloch, ktorá sa bude konať v rámci veľtrhu IAA Mobility prvýkrát mimo Číny. Hlavnou témou konferencie bude súperenie o cenu.

Ďalšie dôležité správy

Logo čínskej automobilky Xpeng.
Neprehliadnite

Čínska automobilka Xpeng chce ešte viac preniknúť na európsky trh