Dekarbonizácia ťažkých úžitkových vozidiel je náročná, a to najmä pre vysoký dojazd a výkon motora. Ich počet na Slovensku za posledných 30 rokov narástol viac ako dvojnásobne a bude naďalej rásť. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky.

Počet vozidiel sa bude v dôsledku nárastu výroby produktov, ktoré bude nutné prevážať na stredné a veľké vzdialenosti, zvyšovať. „Podiel emisií z nákladnej a autobusovej dopravy (z celkových emisií v doprave) bude rásť zo súčasných 26 percent až na 39 percent v roku 2050,“ poukázali analytici.

Alternatívne palivá v podobe CNG alebo LNG môžu podľa IEP prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov, ale nemôžu byť konečným riešením. Z dôvodu prísnejších emisných štandardov sa do roku 2040 zvýši podiel nových nákladných vozidiel na bezemisné palivá na Slovensku na 90 percent.

„Kľúčovým typom pohonu budú batériové elektrické vozidlá, najmä v prípade mestských autobusov a iných ťažkých úžitkových vozidiel, ktoré slúžia na dennú logistiku s dobre definovanými a predvídateľnými trasami s garantovanými nabíjacími miestami,“ priblížili analytici. Zároveň doplnili, že vodík by mal byť využívaný najmä pri ťažkých úžitkových vozidlách určených na diaľkovú dopravu a v diaľkových autobusoch.

Bezemisné vozidlá sú výrazne drahšie

V súčasnosti sú bezemisné ťažké úžitkové vozidlá menej dostupné v porovnaní s vozidlami na naftový pohon. Podľa prieskumu európskeho trhu je nákupná cena priemerného mestského autobusu na batériový elektrický pohon o 80 percent vyššia v porovnaní s naftovým vozidlom. IEP poukazuje, že vodíková verzia je drahšia o 150 percent. Iné ťažké úžitkové vozidlá na bezemisný pohon sú drahšie o 43 až 250 percent, a to v závislosti od veľkostnej kategórie vozidla a typu paliva, skonštatoval.

V prípade ťažkých úžitkových vozidiel sú celkové náklady vlastníctva batériovej elektrickej verzie o osem až 19 percent nižšie už v tomto roku. Náklady vlastníctva batériových elektrických mestských autobusov sú podľa IEP dnes mierne vyššie v porovnaní s naftovým pohonom.

Vysoké náklady a chýbajúca infraštruktúra

„Prechod na bezemisné ťažké úžitkové vozidlá bude vyžadovať dodatočné opatrenia. V súčasnosti sú bezemisné ťažké úžitkové vozidlá menej dostupné v porovnaní s vozidlami na naftový pohon najmä v dôsledku vysokých počiatočných nákladov,“ tvrdia analytici. Ďalšími faktormi, ktoré prinášajú neistotu pri rozhodovaní o kúpe, sú dostupnosť infraštruktúry na dobíjanie alebo dopĺňanie paliva, životnosť batérií a palivových článkov a budúce náklady na elektrickú energiu alebo vodík. Myslia si, že dosiahnutie navrhovaných emisných noriem si bude vyžadovať podporu zo strany štátu.

Ďalšie dôležité správy

Protest autodopravcov, Tomasikova, Bratislava
Neprehliadnite

Nové nákladné autá na naftu budú povolené minimálne do roku 2040