Tankerom s ruskou ropou, ktoré prechádzajú dánskymi úžinami, hrozí, že nimi budú musieť preplávať bez špeciálne školených lodivodov. Tých Dánsko poskytuje plavidlám na mieste. Ak k tomu dôjde, tak je pravdepodobné, že tu lode havarujú a ich náklad unikne do mora, varuje dánsky námorný úrad.
Úzky vodný úsek medzi Dánskom a Švédskom v ústí Baltského mora je kľúčovou námornou obchodnou trasou pre ruskú ropu smerujúcu na svetové trhy, píše The Financial Times.
Odporúčania úradov
Podľa 165-ročnej zmluvy podpísanej v Kodani v roku 1857 majú všetky zahraničné plavidlá právo úžinami prejsť, no Dánsko musí poskytnúť lodivodov, ktorí im pomôžu zdolať mnohé ich ostrovy a piesčiny.
Medzinárodná námorná organizácia (IMO) patriaca pod OSN „dôrazne odporúča“ plavidlám, aby týchto lodivodov využili. Nie je to však povinné.
Členovia dánskeho lodného priemyslu sa obávajú, že sankcie uvalené na ruský obchod by mohli viesť k nárastu plavidiel bez miestneho lodivoda.
Dánsky námorný úrad preto vyzýva, aby predstavitelia námorného sektora dodržali všetky pravidlá a odporúčania IMO.
Obavy z katastrofy
V reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu zaviedli západné krajiny začiatkom tohto roka obmedzenia, no aj napriek tomu klesli vývozy ruskej ropy iba mierne. Väčšina plavidiel sa aj naďalej riadi odporúčaniami IMO.
V auguste prešlo hlavným prieplavom dánskych úžin 196 ropných tankerov. Podľa údajov, ktorými disponuje dánsky námorný úrad, až 95 percent z nich využilo služby miestneho lodivoda. V auguste minulého roka úžinami prešlo 129 tankerov, pričom lodivoda si vyžiadalo 92 percent.
Dánski lodivodi v marci vyzvali k zastaveniu poskytovania služieb ruským plavidlám. Miestne úrady však uviedli, že sa to nesmie stať. „Je to otázka bezpečnosti navigácie a predchádzania ekologickým katastrofám v dánskych územných vodách,“ argumentovali predstavitelia dánskeho námorného úradu.
Sankcie EÚ
Niektorí ľudia z odvetvia sa obávajú toho, že keď sankcie EÚ týkajúce sa námornej prepravy ruskej ropy vstúpia 5. decembra do platnosti, tak to Dánsku skomplikuje či znemožní poskytovanie lodivodov pre tankery prepravujúce ruský náklad. V súlade so sankciami to bude totižto zakázané
Je však možné, že pri preprave ropy tretím krajinám mimo EÚ budú tankery stále môcť využívať miestnych lodivodov.