Od piatka tohto týždňa budú daniari na úkony ako registrácia novej firmy či dobrovoľná registrácia pre DPH využívať zákonom stanovenú 30-dňovú lehotu. Dovtedy to stíhali vybaviť aj do týždňa. Správa prechádza totiž na nový softvér a počas prechodu nechce do systémov pridávať nové citlivé dáta.

„Daňovníkom odporúčame vybaviť všetky náležitosti spojené s registrom v termíne do 11. decembra. Predĺžime úradné hodiny registra a posilníme počet pracovníkov, ktorí budú vybavovať žiadosti občanov,“ uviedla hovorkyňa daniarov Patrícia Macíková.

Doteraz správa fungovala na základnom softvéri RDS od firmy Novitech. Patril zároveň k najstarším IT systémom, používa sa od roku 1997. Od januára ho má nahradiť informačný systém SAP, ktorý má dodať firma IBM. Tento postup je súčasťou kontraktu ešte z roku 2010 podpísaného ministrom financií prvého kabinetu Roberta Fica Jánom Počiatkom. Celkový objem zmluvy, ktorá má zabezpečiť zjednotenie výberu daní, ciel a odvodov, je v súčasnosti 78 miliónov eur.

Prioritne má systém elektronizovať vnútorné procesy daniarov. Všetky tlačivá, rozhodnutia a ostatné úkony, ktoré doteraz medzi jednotlivými úradmi putovali v papierovej podobe, majú v novom systéme „cestovať“ už výlučne elektronicky. Až posledný úradník v reťazci ich vytlačí na papier a odošle firme či občanovi.

A aj to má nahradiť už výlučne elektronická komunikácia od januára 2016. Daniari tým získajú oveľa lepší prehľad o efektívnosti jednotlivých úkonov a zamestnancov.

Posledný pokus o výmenu jadrového systému daniarov na prelome rokov 2011 a 2012 sa skončil neúspechom, ktorý sa výrazne podpísal pod predčasný koniec kabinetu Ivety Radičovej. Vedenie daniarov na čele s Miroslavom Mikulčíkom rozhodlo nahradiť RDS systémom KONS, no popri tom sa zároveň spúšťali aj ďalšie rozsiahle IT systémy, čo si terajšie vedenie správy s prezidentom Františkom Imreczem (do roku 2010 viedol regionálne zastúpenie SAP) rozdelilo na trojročné obdobie.

M. Mikulčík pripúšťa, že pri výmene vznikali problémy, no v presune na KONS sa malo podľa neho pokračovať, keďže išlo o najefektívnejšie riešenie. Čo podľa neho potvrdzuje i fakt, že ani po takmer piatich rokoch od podpisu konzultačnej zmluvy stále nie je v prevádzke nový systém na báze SAP.

Ktoré služby budú Finančnej správe trvať dlhšie

  • registrácia novej firmy,
  • registrácia existujúcej firmy pre daň z pridanej hodnoty,
  • pridelenia daňového kódu pokladne,
  • zrušenie daňového kódu pokladne

Lehota na registráciu:

  • pre daň z príjmov FO, PO,
  • platiteľa dane z príjmov zo závislej činnosti,
  • pre daň z pridanej hodnoty.

Lehota na zrušenie registrácie:

  • pre daň z príjmov FO, PO,
  • platiteľa dane z príjmov zo závislej činnosti,
  • pre daň z pridanej hodnoty.

Lehota na zmenu registrácie pre daň z pridanej hodnoty

  • vyznačenie zmeny v osvedčení pri pokračovaní v podnikaní po úmrtí platiteľa do skončenia dedičského konania,
  • zmena registrácie platiteľa.

PRAMEŇ: FS SR

Viac o výmene daňových softvérov si prečítate v najnovšom TRENDE, ktorý vyjde 11. decembra 2014. Od stredy na tabletoch, od štvrtka na stánkoch.