Lodenice EÚ opravujú ruské ľadoborcové tankery a dovoľujú im využívať suché doky, čím umožňujú Moskve pokračovať v preprave skvapalneného zemného plynu cez Arktídu aj napriek západným sankciám. Informujú o tom Financial Times.

Bez údržby, ktorú poskytujú lodenica Damen vo francúzskom Breste a Fayard v dánskom Munkebe, by mal ruský závod Yamal problém dopraviť dodávky v zimnom období na kľúčové trhy. Podľa satelitných snímok a údajov o volaniach do prístavov od spoločnosti Kpler tieto dve lodenice obslúžili 14 z 15 špecializovaných tankerov typu Arc7. Niektoré lode dokonca opakovane. „Ak by boli tieto dve lodenice nedostupné, mohlo by to ohroziť celkovú logistiku. Lode by si síce mohli zabezpečiť servis inde, no museli by sa výrazne odkloniť od plánovanej trasy,“ vysvetlil Malte Humpert, odborník na arktickú lodnú dopravu z High North News.

Damen potvrdila, že opravila niekoľko lodí prepravujúcich ruský LNG. Zároveň dodala, že jej činnosť bola v súlade s európskymi sankciami. „V najbližšom období neplánujeme ďalšie opravy týchto LNG lodí,“ uviedla spoločnosť. Fayard na žiadosť o komentár nereagoval.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nová plynová nádej Európy pramení v Rumunsku. Krajina sa má stať najväčším producentom v EÚ