Kým v minulom roku banky realizovali spolu 39 zmien, teda priemerne dve zmeny sadzobníkov, v tomto roku realizovali banky zmeny zatiaľ 27-krát. Pre porovnanie, v roku 2017 to bolo 33-krát, a v roku 2016 rekordných 83-krát. „Z pohľadu frekvencie zmien cenníkov bánk tento rok nie je ničím výnimočný,“ konštatuje analytik Finančnej hitparády Martin Švidroň.
Zmeny v cenníkoch sú podľa portálu zamerané predovšetkým na poplatky súvisiace s operáciami vykonávanými na pobočkách bánk a hlavne na prácu s hotovosťou. „Niektoré poplatky výrazne rastú, dokonca až dvojnásobne. Banky ale tiež zavádzajú do sadzobníkov úplne nové poplatky,“ hodnotí M. Švidroň.
Banky na Slovensku sa dlhodobo snažia ovplyvňovať návyky klientov a presmerovať klientov z pobočiek do online a mobilného sveta. „Operácie ako prevody a platby na pobočke zbytočne vyťažujú pracovníkov bánk, ktorí by sa mohli zatiaľ venovať predaju produktov. Rovnako práca s hotovosťou si vyžaduje vyššie náklady pre samotné banky v porovnaní s bezhotovostným stykom,“ vysvetľuje M. Švidroň.
Zmeny týkajúce sa operácií s účtom sa však podľa jeho slov dotknú len klientov, ktorí ich nemajú zahrnuté v balíku služieb k bežnému účtu. „Rast a zavádzanie nových poplatkov hovorí aj o snahe bánk zvýšiť príjmy z poplatkov, a tak vplývať na svoju ziskovosť, keďže v časoch nízkych úrokových sadzieb klesajú bankám úrokové výnosy. Tieto zložité časy pre banky trvajú už dosť dlho a navyše, všetko nasvedčuje tomu, že obrat vo vývoji úrokového prostredia tak skoro nepríde,“ myslí si M. Švidroň.
Klienti však majú viacero možností ako na bankových poplatkoch ušetriť. M. Švidroň odporúča, aby si skontrolovali zloženie balíka služieb k bežnému účtu a porovnali, ktoré zmeny budú mať vplyv na ich peňaženku. „Klienti si tiež môžu skontrolovať možnosti získania zľavy z poplatku za vedenie účtu, ktorá môže byť až do výšky 100 percent. Ak banke platí klient priveľa, treba si porovnať poplatky v iných bankách a zvážiť zmenu za lacnejšiu banku,“ odporúča M. Švidroň.