Štátne železnice sa ešte v 90-tych rokoch dohodli so súkromnou firmou Martinská mechatronika na vývoji prototypu nového rušňa. V zmluve o dielo sa zaviazali, že ak stroj úspešne prejde všetkými skúškami, odkúpia 98 kusov.
Železnice financovali prvú sériu skúšok, ktoré však neprebehli úspešne. Na financovaní vývoja sa prestali ďalej podieľať a niekoľko rokov sa nič nedialo. Až kým Martinská mechatronická neskrachovala.
V dražbe v roku 2007 získala časť tohto podniku cyperská schránka Lancillon so sídlom v Limassole. A to údajne aj s pohľadávkou voči Železničnej spoločnosti a Cargu. Schránka vyčíslila, že tieto firmy mali porušením záväzku kúpiť rušne pripraviť skrachovaný podnik o ušlý zisk a na súde žiadali náhradu škody vo výške takmer 83 miliónov eur.
Lancillon sa začal pred rokmi o peniaze súdiť. Časť nároku za vyše 31 miliónov eur súd odmietol, o zvyšok sa železnice ďalej súdili.
Zaujatá sudkyňa
Sudkyňa Okresného súdu Bratislava III Miriam Repáková pred piatimi rokmi cyperskej schránke priklepla 51,7 milióna eur. Podľa advokátskej kancelárie Relevans, ktorá zastupovala železnice, však nešlo o spravodlivý proces, lebo v spore rozhodovala sudkyňa, ktorá bola zaujatá.
Za Lancillon vystupoval na Slovensku Juraj Krišták. Predtým ako sa M. Repáková stala sudkyňou, bola s týmto človekom v orgánoch spoločnosti WA Services. Sídlila v Bratislave na Krížnej 47, kde je aj advokátska kancelária bývalého manžela sudkyne Dušan Repák.
Sudkyňa tvrdila, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?