„Podľa územného plánu ide o hlavnú mestskú cyklotrasu, kde sa vyžaduje oddelený pohyb cyklistov. To považujeme za najbezpečnejšie aj my. Proti však stoja záujmy developera,“ tvrdí Cyklokoalícia.
Investor Woal, za ktorým stoja J&T Real Estate a Cresco Group, tak podľa Cyklokoalície zlikvidoval cyklotrasu na nábreží jej pretretím v celej dĺžke. „Tento krok predstavuje flagrantné porušenie územného plánu mesta s oficiálnym súhlasom magistrátu a mestskej časti Staré Mesto,“ tvrdí združenie.
Primátor: Chceme segregovaný chodník
Primátor mesta Ivo Nesrovnal ale tvrdí, že súčasný stav bol neudržateľný. „Bolo to alibistické vyhnutie sa problému a spôsobovalo to najhoršie, čo môžete v spoločnosti urobiť – konflikt,“ povedal.
Odborná komisia, kde sú zastúpení odborníci Hlavného mesta, mestskej časti Staré mesto či Krajského dopravného inšpektoráta ale aj mestské organizácie ako Správa telovýchovných zariadení, preto podľa neho rozhodla o zmene dopravného značenia.
„Pohyb cyklistov je možný a vítaný, ale umiestnila sa značka zmiešaný pohyb. To znamená, že Dunajská promenáda patrí všetkým. Chránime predovšetkým najzraniteľnejších – mamičky s kočíkmi, deti a seniorov. Je to malý test tolerancie,“ tvrdí primátor Bratislavy.
Dopravné značenie bude na promenáde umiestnené dočasne na jeden rok. Dlhodobým riešením je segregovaná cyklotrasa pre cyklistov. „Práve sa robí štúdia od Mosta Lafranconi až po Most SNP,“ uvádza I. Nesrovnal.
Zdroj: SITA
Keď to majú vo Vajnoroch, tak prečo nie pri Dunaji
Kedy má byť hotová a aké sú reálne riešenia „segregovaného cyklochodníka“, to bratislavský primátor nešpecifikoval. Odkázal len na to, že v mestskej časti Vajnory bola otvorená nová cyklotrasa, ktorá vedie cez námestie, definované ako zmiešané územie: „Ak to môže byť vo Vajnoroch, tak prečo by to nemohlo byť na nábreží?“
Šéf Cyklokoalície Dan Kollár tvrdí, že promenáda je odlišná od Vajnor intenzitou chodcov i cyklistov. „Je prijaté nariadenie [mesta] z roku 2014, kde sú definované intenzity. Zmiešaný pohyb sa dá urobiť len pri intenzite do tristo chodcov a cyklistov, čo je prípad Vajnor. Na promenáde sa pohybuje viac než tisíc ľudí. Ak teda primátor porovnáva Vajnory s promenádou, tak je to celkom iný prípad,“ myslí si D. Kollár.
Primátor premaľovanie cyklotrasy zdôvodňuje aj tým, že pri prechádzaní peších cez cyklotrasu bol porušený zákon. „Technicky a legislatívne, keď vstúpite na cyklotrasu, tak porušujete zákon. Ak teda dieťa vstúpilo na cyklotrasu, bolo narušiteľom zákona. Lenže vysvetlite to dieťaťu. Cyklotrasa bola tak hlúpo navrhnutá, že ak ste chceli ísť na lavičku, museli ste ísť cez cyklotrasu a to sa nesmie,“ povedal primátor.
Dunajská promenáda v Bratislave Zdroj: Jozef Tvardzík
D. Kollár ale tvrdí, že I. Nesrovnal zavádza. „Nie je pravda, že ak prejdete cez cyklotrasu, porušujete zákon. Týmto primátor zavádza verejnosť. Zavádza aj pri tom, že zmiešaný pohyb je v súlade so zákonom,“ vraví. Protestná jazda v stredu o 17:00 by tak mala ukázať, že existuje požiadavka verejnosti na oddelenú cyklotrasu.
Na tú tlačí aj národný cyklokoordinátor Peter Klučka. „Nehaňte ľud môj cyklistický, že sa dvihol zo sedadiel, keď zistil, že sa cyklotrasa zrazu premaľováva bez toho, aby o tom verejnosti bolo dané na známosť. Ja práve preto apelujem na mesto Bratislava, aby sa tento priestor riešil komplexne a nielen v zúženom priestore pri River Parku,“ povedal.
Protestnú jazdu podľa neho organizujú nespokojní cyklisti, hoci on medzi nich podľa vlastných slov nepatrí. „Ja nemám dôvod prísť medzi nich a rozprávať s nimi, ako by sme tieto veci posunuli dopredu, aby takáto situácia nestavala proti sebe starších, cyklistov a chodcov. Toto je priestor pre každého,“ povedal.
Národný cyklokoordinátor - Peter Klučka Zdroj: Facebook / Peter Klučka
Mesto aj developer argumentujú aj štatistikami nehodovosti. Z prieskumu, ktorý si realizoval investor Woal, vyplýva, že štvrtina opýtaných zažila alebo bola svedkom nejakej kolízie. „Neteší nás, že prieskum potvrdil negatívne štatistiky, na ktoré upozorňujeme už dlhodobo,“ uviedla k výsledkom prieskumu hovorkyňa JTRE Daniela Stričková.
Pri popise kolízií sa najčastejšie vyskytovalo „chodec na cyklotrase“ alebo „príliš rýchla jazda cyklistu na aj mimo cyklotrasy“. Ako dôvod kolízií boli najčastejšie spomenuté nedostatok ohľaduplnosti a nepozornosť, ale zaujímavé je, že zodpovednosť za kolíziu bola rovnakou mierou pripisovaná chodcom aj cyklistom.
Cyklokoalícia tvrdí, že zo štatistík bratislavskej dopravnej polície na úseku evidujú za minulý rok len jednu nehodu. Namiesto jednoznačného vyznačenia a oddelenia chodcov a cyklistov, tak ako to poznáme z iných hlavných miest (Viedeň či Londýn) alebo susednej Trnavy, tu podľa združenia developer verejný priestor zneprehľadňuje.
„Pod zámienkou zvyšovania
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?