Cyklistické pruhy redukujú znečistenie, spomaľujú tempo klimatických zmien, znižujú mieru dopravných nehôd a robia z miest zdravšie prostredie pre život. Firmy ich aj napriek tomu nenávidia, pretože ukrajujú z parkovacích plôch, čím zákazníkom sťažujú nakladanie nákupov do kufrov áut.
Vydesení majitelia obchodov majú obavy, že sa táto prekážka negatívne odrazí na už aj tak krehkých maržiach. Výsledky viacerých štúdií podľa Business Insidera ukazujú, že zlepšovanie infraštruktúry v prospech bicyklov a chodcov je pre biznis v skutočnosti dobrou správou.
Štúdie prekvapili
V roku 2013 porovnal vedec Kyle Rowe z Washingtonskej univerzity situáciu v dvoch nákupných štvrtiach Seattlu s cyklopruhmi s tými, ktoré ich nemali. V rámci štúdie sa zameral na daň z obratu a dospel k záveru, že cyklistické pruhy k poklesu predaja neviedli.
Vo štvrti, ktorá nahradila jazdné pruhy a tri parkovacie miesta dvoma cyklistickými pruhmi, sa ich miera tesne zhodovala s tými v oblastiach bez cyklistov. Druhá štvrť nahradila 12 parkovacích miest cyklistickým pruhom a predaje stúpli štvornásobne.
Majú priaznivé výsledky na svedomí práve cyklisti? K. Rowe by sa takémuto zovšeobecňovaniu radšej vyhol. „Je logické predpokladať, že do nákupnej štvrte zavítalo vďaka chodníkom viac cyklistov, no nie je možné vyvodiť záver, ktorý by dal so súvislosti výber spôsobu dopravy s ekonomickým výkonom,“ dodal. Napriek tomu však údaje hovoria jasne. Pridanie cyklistických pruhov určite nepoškodilo predaj a v niektorých prípadoch ho dramaticky zvýšilo.
O rok neskôr vykonalo mesto New York rovnaký typ štúdie, no vo väčšom meradle. Analýze podrobilo daňové údaje zo sedemnástich obchodných štvrtí. V porovnaní s celkovým podnikateľským prostredím vzrástla miera predaja v oblastiach s cyklistickými pruhmi o 84 percentuálnych bodov v Brooklyne, o deväť percentuálnych bodov na Manhattane a o 32 percentuálnych bodov v Bronxe.
Víťazi a porazení
Vedkyne Jenny Liuouvá a Wei Shiová z Portlandskej štátnej univerzity vypracovali 260-stranovú správu, ktorá takisto skúmala štvrte s cyklopruhmi v mestách Portland, San Francisco, Minneapolis a Memphis. Ich štúdia odhalila, že v mnohých prípadoch mali z takto vylepšenej infraštruktúry úžitok iba určité druhy podnikov. Predajcovia potravín a nápojov na tom boli napríklad oveľa lepšie ako iné druhy obchodov.
Problémy môžu mať aj staršie podniky predávajúce ťažké tovary alebo tie s vekovo rôznorodejšou klientelou. „Novšie firmy sú z hustoty a rozvoja vo svojom okolí nadšené. Snažia sa o priazeň zákazníka, ktorý je mladší a presúva sa na kolobežke alebo bicykli,“ vysvetlila riaditeľka poradenskej firmy Streetsense Larisa Ortizová. Podľa nej evolúcia miest smerom k prijatiu cyklistických pruhov nie je zadarmo. Neraz totiž ide o politickú otázku, ktorá polarizuje komunity.
„Keď sa ale ulica zmení, tak si po šiestich mesiacoch už takmer nikto nespomenie, ako vyzerala predtým. Stane sa z nej nový normál,“ uzavrel Jospeh Poirier z poradenskej firmy Nelson Nygaard.