Cyklistiku majú v rodine, stali sa elitou doma i vo svete a v súčasnosti prevádzkujú úspešný biznis s oblečením pre cyklistov. Bratia Velitsovci založili firmu Isadore Apparel a už vyše šesť rokov šijú v púchovskej Makyte.

Vsadili na lokálnosť a kvalitné materiály, čo sa vyplatilo. Počas koronavírusu začala firma raketovo rásť. Malý tímzanietencov zložený z profesionálnych cyklistov, dizajnérov, marketérov, fotografov a ľudí, ktorí denne jazdia na bicykli.

Takto charakterizujú svoju komunitu bratia Martin a Peter, ktorí sa podľa svojich slov pri oblečení spoliehajú najmä na udržateľnosť a starostlivosť o prírodu.

Majiteľka firmy Emília Fisterová.
Neprehliadnite

Slovenský unikát spod Tatier vstáva z popola. Vďaka jednému statusu sa rozbehla masívna pomoc

Spolupráca s Decathlonom

Izolovaní ľudia doma a cyklistika nemajú na prvý pohľad nič spoločné. Keď sú však ľudia izolovaní od okolitého sveta príliš dlho, ich potreba športu začne rásť. To potvrdzujú aj vysoké obraty bratov Velitsovcov.

Kým v roku 2019 dosiahli tržby Isadore Apparel na úroveň 1,7 milióna, v roku 2020 išlo o takmer 100 percentný nárast. Ako pre TREND hovorí jeden z bratov Martin, v minulom roku sa vyšplhali na tri milióny eur. Firma v súčasnosti pôsobí na viacerých trhoch, najsilnejšie sú Nemecko a Veľká Británia.

„U našich zákazníkov určite badať lokálpatriotizmus, za čo sme vďační. Ich spotrebiteľské správanie sa nelíši od zákazníkov na našich najväčších trhoch ako napr. v Nemecku či Británii,“ hovorí o zákazníkoch M. Velits.

Z jeho slov vyplýva, že produkty šité v Púchove sú určené pre úzku skupinu ľudí, ktorá má vysokú kúpyschopnosť a vyhľadáva špecializované produkty pre dosiahnutie čo najväčšieho pohodlia a výkonu.

Peter a Martin Velits, Isadore
Peter, modra kosela
Martin, karovana cervena kosela
Zdroj: Trend, Milan David
Peter a Martin Velits, Isadore Peter, modra kosela Martin, karovana cervena kosela

Firma vyhľadáva zákazníka, ktorý je v cyklistike zorientovaný, vie čo chce a posunul sa zo štádia cyklista – amatér, na vyššiu úroveň. Slováci zaujali aj veľkú sieť Decathlon. Tú za konkurenciu nepovažujú, naopak, začali s ňou spolupracovať.

Decathlon Benelux spustil minulý rok nadstavbu k svojmu štandardnému predajnému kanálu, ktorým sa snaží osloviť zákazníka s vyššími nárokmi. Isadore Apparel je súčasťou tohto pilotného projektu.

„Isadore Apparel sa vyrába lokálne, kde žijeme. Chceme tvoriť v prostredí, kde sme vyrástli a prispieť k vytvoreniu nových pracovných miest v našej komunite,“ pýši sa firma, ktorá svoj marketing zakladá najmä na angličtine a snaží sa osloviť celý európsky trh.

Traja z piatich zakladateľov Nettle: Marek Košta, Peter Galiovský, Andrej Greguš
Neprehliadnite

Rozprávajú sa s vami cez internet a ani o tom neviete. Slováci zaujali Google či Eset

Čo stojí za úspechom?

Firma však nerástla len kvôli pandémii koronavírusu. Ako hovorí šéf jej digitálneho marketingu Marek Šulík, na začiatku pandémie sami nevedeli, ako ich kríza ovplyvní. Podľa neho pomohla hlavne skutočnosť, že Isadore vyrába väčšinu vecí v Makyte Púchov a v Českej republike.

„Tvrdý lockdown tieto krajiny  obišiel a a ani nám výrazne nemeškala výroba. Rýchlo sme zareagovali na celú situáciu, začali sme ku každej objednávke pribaľovať bezplatne naše rúška a neutlmili sme komunikáciu na sociálnych sieťach alebo cez email,“ vysvetľuje. Počet nových zákazníkov narástol o 116 percent a online tržby zvýšili medziročne o takmer 88 percent.

Ďalším faktorom úspechu je rozpočet na marketing, ktorý vo firme neobmedzili, naopak, bol niekoľkokrát zvýšený. Svoju kampaň zamerali na veľké televízie, ktoré informujú najmä o športe, cyklistiku nevynímajúc.

V septembri vytvorili prvú televíznu reklamu na Eurosporte, ktorú videlo približne 13 miliónov ľudí. Spolu s ňou spustili sprievodnú online kampaň zameranú na zásah alebo výzvu v cyklistickej aplikácii Strava, do ktorej sa zapojilo ďalších 100-tisíc ľudí.

„Pomohlo nám aj to, že celý e-commerce zaznamenal za jeden rok taký rast, ako predtým za desať rokov dohromady,“ tvrdí M. Šulík.

Martin a Peter Velitsovci
Zdroj: Milan David
Martin a Peter Velitsovci

Obrat desať miliónov

Firma si získala aj dôveru investorov. Keďže v roku 2019 zaznamenali 40 percent tržieb v nemecky hovoriacich krajinách, nové prostriedky investorov chceli využiť práve tam. Do Isadore vložili peniaze investori z platformy Crowdberry v celkovej hodnote, ktorá presahuje 1,2 milióna eur.

Financie majú byť využité na globálne rozšírenie značky so zameraním na nemecky hovoriace krajiny. Ambíciou je dosiahnuť obrat viac ako desať miliónov eur v ďalších piatich rokoch. Tento cieľ môže byť skutočne reálny. Trh s cyklistickým oblečením stále rastie a cyklistika sa stáva čoraz populárnejšia.

Podľa Grand View Research a Reuters, cyklistický priemysel očakáva nárast na 75,5 miliárd dolárov v roku 2025 s priemerným odhadovaným ročným rastom 6,1 percenta za obdobie rokov 2018–2025.

V odvetví cyklistických odevov je očakávaný nárast na 4,5 miliardy dolárov v roku 2025 z 2,5 miliardy dolárov v roku 2017, čo pre Isadore Apparel znamená sľubný potenciál.