V stredu priniesla agentúra Bloomberg informáciu, že firma Crocs rokuje s viacerými investormi o predaji menšinového podielu. Jedným z potenciálnych investorov by podľa Bloombergu mala byť aj americká private equity skupina Blackstone.

Výnos z predaja menšinového podielu by bol použitý na spätné odkúpenie akcií. Investor by firme mal pomôcť vypracovať novú stratégiu a mal by mať tiež dôležité slovo pri rozhodovaní v personálnych otázkach. 

Crocs sa zatiaľ s potenciálnymi investormi nevie dohodnúť na cene. Keďže jeho akcie klesli na burze oproti tohtoročným maximám o 20 percent, investori sú ochotní zaplatiť za menšinový podiel oveľa menej, než by si predstavoval manažment. 

„Najviac otázna v prípade tejto spoločnosti je dôveryhodnosť manažmentu,“ povedal pre agentúru Bloomberg analytik spoločnosti SunTrust Banks Michael Swartz. „Zdá sa, že nevidia do vlastného biznisu.“ 

Firmu Crocs založili traja jachtári počas dovolenky v Karibiku v roku 2002, kde si jeden zo spoluzakladateľov Scott Seamans v miestnom obchode všimol čudnú obuv určenú pre wellness. Obuv mala tvar drevákov a bola vyrobená z penovej živice, ktorá bola vodeodolná, ľahká, antibaketriálna a nešmýkala sa na lodi. S. Seamans to ukázal priateľom Lyndonovi Hansonovi a Georgeovi Boedeckerovi a trio ešte v ten víkend založilo firmu.

Crocsy boli pôvodne určené pre jachtárov a prvýkrát boli predstavené v roku 2002 na výstave lodí na Floride. V priebehu troch dní tam predali tisíc párov. Spoločnosť zožala úspech a o rok neskôr sa tešila z tržieb 1,2 miliónov dolárov. V roku 2004 kúpila firmu Foam Creation spolu so všetkými patentmi na výrobu penovej živice Croslite, z ktorej sa Crocsy vyrábajú. Keď v roku 2006 spoločnosť vstúpila na burzu, z predaja akcií získala 200 miliónov dolárov, čo bol najúspešnejší vstup na burzu v histórii obuvníckeho priemyslu.

V nasledujúcich rokoch sa spoločnosti mimoriadne darilo. Tržby sa každým rokom zdvojnásobili a akcie firmy leteli nahor. Vrchol dosiahli v roku 2007 kedy pri cene 70 dolárov za akciu mala spoločnosť trhovú hodnotu 6 miliárd dolárov

Obrat nastal koncom roka 2007, keď farebným sandálom začali konkurovať ich lacnejšie imitácie. Podľa agentúry Bloomberg sa topánky Crocs v istom čase predávali doslova všade vrátane čerpacích staníc, čo zrejme len urýchlilo presýtenie sa módnym úletom. Začali vznikať blogy, videá a skupiny na sociálnych sieťach s názvami typu "Neznášam Crocsy", "Poďme spáliť Crocsy" a podobne. O rok neskôr v novembri 2008 sa akcie spoločnosti predávali za menej ako jeden dolár. 

Novému generálnemu riaditeľovi Johnovi McCarvelovi, ktorý bol v roku 2010 poverený úlohou postaviť obuvnícku firmu znova na nohy, sa podarilo za minulý rok zvýšiť tržby o 12 percent a firma tak dosiahla najvyšší zisk od roku 2007. 

Stratégiou J. McCarvela je zdvojnásobiť tržby do piatich rokov, no uvedomuje si, že averzia voči značke mu jeho stratégiu značne komplikuje. Nových zákazníkov chce prilákať novým typom obuvi ako tenisky alebo balerínky vyrobené z rovnakého materiálu ako originálne dreváky. Napriek zlepšujúcim sa čislam sa McCarvelovi dôveru investorov zatiaľ získať nepodarilo.

Podľa analytika spoločnosti CL King & Associates Stevena Marotta by odkúpenie bolo pre Crocs výhodné, pretože private-equity firma by mohla zosekať náklady a zvýšiť ziskovosť. „Teoreticky sú to mŕtve peniaze na nejaký čas,“ povedal S. Marotta pre Bloomberg. „Firma má čistú súvahu. Taktiež im klesla prevádzková marža, ktorú bude chcieť podľa mňa kupca z finančného sektoru zvýšiť.“ 

Crocs má aj inú možnosť. Analytik spoločnosti SportsOneSource Matt Powell si myslí, že firmu by mohol zachrániť veľký hráč z rovnakého sektora. Hoci Crocs rozšíril sortiment na rôzne typy topánok, tržby stále závisia najmä od predaja letnej obuvi. A ak sú jar alebo leto chladné ako tento rok, brzdí to predaje. „Volatilnej značke, ktorá je tak závislá od počasia, by bolo lepšie, keby sa začlenila pod väčšiu spoločnosť,“ uviedol M. Powell pre Bloomberg.