„Ako opustiť Rusko?“ Vyhľadávanie tohto výrazu v ruštine cez google dosiahlo 10-ročné maximum. Možnosti úniku hľadajú robotníci, moskovská stredná trieda, ale aj ľudia pôsobiaci v intelektuálnom centre Petrohradu či osídlenci sibírskeho hlavného mesta ropy Novosibirsk a tamojšieho vidieckeho okolia.
Záujem Rusov o výrazy ako „emigrácia“, „azylové podmienky“, „cestovné víza“ sa od polovice februára do začiatku marca vo vyhľadávači štvornásobne zvýšil. Vyhľadávania týkajúce sa výrazu „cestovné víza“ sa takmer zdvojnásobili a v prípade ruského ekvivalentu výrazu „politický azyl“ vzrástli viac ako päťnásobne. Informovala o tom CNN.
Množstvo krajanov prezidenta Vladimíra Putina sa rozhoduje pre odchod v očakávaní pochmúrnej budúcnosti v krajine rozpoltenej izoláciou, cenzúrou a diametrálne odlišnými názormi na vojenskú inváziu na Ukrajine.
Predtým a potom
„24. februára sa všetko zmenilo, naše životy sa rozdelili na predtým a potom,“ povedala 26-ročná digitálna marketérka Veronika, ktorá žije v Moskve. Na ochranu svojej identity použila pseudonym.
Najskôr nechcela urobiť unáhlené rozhodnutie, keď sledovala svojich priateľov a známych, ako si balia kufre, rušia nájomné zmluvy a „odchádzajú do Jerevanu, Tbilisi a Istanbulu spolu so svojimi domácimi miláčikmi“ niekoľko dní po tom, ako sa dozvedeli, že Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Namiesto toho išla na protivojnové protesty do hlavného mesta Ruska.
Začiatkom marca si však Veronika začala uvedomovať, že situácia sa zhoršuje. „Polícia začala brať aktivistov priamo z ich bytov, odvážať ľudí z metra,“ povedala s tým, že polícia sa prišla vyhrážať aj do domu jej rodičov na Sibíri.
Posledná kvapka
Bolo to v čase, keď sa v Rusku prijala nová legislatíva, ktorá môže poslať ľudí do väzenia až na 15 rokov za zverejnenie alebo zdieľanie informácií o vojne, ktoré úrady považujú za nepravdivé. Zakázali dokonca aj použitie slova „vojna“, povedala Veronika.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?