Vysoké clá uvalené na na dovoz tovarov a materiálov z Kanady do USA, a Trumpove opakované komentáre o Kanade ako „51. štáte“ USA spustili vlnu patriotizmu, ktorá zvýšila dopyt po kanadských výrobkoch. Tento trend však priniesol aj problém – nárast sťažností na nesprávne označovanie a potenciálne podvody. Kanadská agentúra pre kontrolu potravín (CFIA) zaznamenala v februári výrazný nárast sťažností týkajúcich sa označení pôvodu výrobkov na potravinových obaloch, vrátane označení „Made in Canada“.
Toto označenie znamená, že spracovanie, pracovná sila a najmenej 98 percent surovín pochádzajú z Kanady. Ak suroviny nie sú výlučne kanadské, musí byť na obale uvedené doplňujúce informácie. Podľa údajov CFIA zdieľaných s Business Insiderom, počet sťažností v februári vzrástol o 1050 percent v porovnaní s januárom. CFIA uviedla, že tieto sťažnosti sú momentálne v procese preskúmania.
Justin TRUDEAU 🇨🇦 just told Canadians to cancel their USA vacations, stop buying USA products, AND to continue BOO-ING the United States National Anthem 🇺🇸 WOW 🤯 this is not good 😒 pic.twitter.com/bbfFGtl5cp
— Melissa 🇨🇦 (@MelissaLMRogers) March 4, 2025
Zakladateľ internetového portálu Made in CA Dylan Lobo pre Business Insider povedal, že od 1. februára sa návštevnosť jeho webu zvýšila na rekordné úrovne. Rovnako aj dáta z Google Trends ukazujú, že vyhľadávania termínu „Made in Canada“ dosiahli v februári historické maximum.
Kanadské podniky na tento vývoj reagovali. Niektoré obchodné reťazce stiahli americké produkty zo svojich pultov, malé firmy začali bojkotovať americké výrobky a niektoré kanadské mestá nariadili provinciálnym predajcom alkoholu, aby odstránili americké alkoholické nápoje zo svojich regálov.
Kanaďania začali rušiť svoje rezervácie dovoleniek V USA. Bojkot v oblasti cestovného ruchu môže USA doviesť k väčším stratám. Podľa americkej asociácie cestovania by tento krok mohol spôsobiť stratu až 2,1 miliardy dolárov. Kanadskí turisti tvoria najväčšiu skupinu zahraničných návštevníkov prichádzajúcich do USA. Bojkot by mal najväčší dopad v štátoch ako Florida, kde Kanaďania v roku 2023 tvorili 38 percent všetkých zahraničných turistov, uviedla organizácia Visit Florida.
„Kanaďania jasne ukázali, že viac než kedykoľvek predtým chcú podporovať kanadské podniky a kupovať kanadské produkty,“ uviedla CFIA. V správe sa pokračuje: „Kanadská vláda spolupracuje s provinciami, územiami a priemyselnými združeniami na podpore jasného, transparentného a presného označovania produktov.“
