Americký výrobca nealkoholických nápojov Coca-Cola zvýšil v prvom štvrťroku tržby medziročne o päť percent na 10,98 miliardy dolárov, a prekonal tak odhady analytikov. Firma to uviedla v pondelok vo svojom oznámení. Dopyt po jej nápojoch zostal vysoký napriek rastu cien, ktoré dvíhajú drahšie suroviny a náklady na dopravu.
Takmer dominantné postavenie
Analytici v ankete spoločnosti Refinitiv odhadovali tržby na 10,80 miliardy dolárov. Priemerné predajné ceny sa v prvom štvrťroku zvýšili o 11 percent, jednotkové objemy vzrástli o tri percentá, oznámila firma.
Coca-Cola vo februári uviedla, že tento rok bude ďalej zvyšovať ceny nealkoholických nápojov „po celom svete“. Chcela ich ale zvyšovať miernejším tempom ako konkurenčná PepsiCo, ktorá si medzitým dala vo zvyšovaní cien pauzu. Obe firmy dohromady majú takmer dominantné postavenie na svetovom trhu sýtených nápojov, takže zvýšenie cien Coca-Cole prechádza bez väčšieho odporu spotrebiteľov, uviedla agentúra Reuters.
Vyššie prevádzkové náklady
Výrobcovia spotrebného tovaru zvyšujú ceny, aby do nich premietli vyššie náklady na komodity a suroviny, ktoré vznikli čiastočne v dôsledku problémov v dodávateľskom reťazci. Tie zapríčinila pandémia covidu-19 a ďalej zhoršil rusko-ukrajinský konflikt.
Prevádzková marža Coca-Coly v prvom štvrťroku predstavovala 30,7 percenta oproti 32,5 percenta o rok skôr. Ani zvýšenie cien totiž nepomohlo plne kompenzovať vplyv vyšších prevádzkových nákladov, zvýšenie výdavkov na marketing a investície a vplyv silnejšieho dolára.