Všetky investičné cesty v súčasnosti vedú do Číny. Výnimkou nie je ani americká Coca-Cola. Svetová jednotka v produkcii nealkoholických nápojov tam pokračuje v expanzívnej politike. Potenciál najľudnatejšieho trhu sveta oceňujú manažéri Coca-Coly v miliardách dolárov. V rokoch 2012 až 2015 plánuje spoločnosť spolu s čínskymi partnermi preinvestovať štyri miliardy dolárov.
Za posledné tri roky pritom Coca-Cola spolu s čínskymi firmami Swire Beverages a COFCO Coca-Cola Beverage v Číne vynaložila viac ako tri miliardy dolárov. Tamojší trh patrí medzi najrýchlejšie rastúce a výnimkou nie je ani spotreba nealko nápojov. Americkej firme prináša najväčšie prírastky v tržbách. V druhom štvrťroku Coca-Cola zvýšila v Číne objem predaja o 17 percent, čo je dvojnásobne viac ako napríklad v Rusku alebo Mexiku a trojnásobne viac ako bol jej celosvetový predaj. Za minulý rok jej výnosy celosvetovo stúpli o štrnásť percent na 35,1 miliardy dolárov.
Od roku 1979 firma v Číne preinvestovala viac ako päť miliárd dolárov a v súčasnosti tam vlastní 41 plniacich prevádzok, a zamestnáva 48-tisíc pracovníkov. Za posledné dva roky otvorila v krajine päticu nových plniacich závodov.„Čína je pre nás jeden z najvýznamnejších rastových trhov sveta,“ hovorí výkonný riaditeľ Coca Coly Muthar Kent. Investície sú nasmerované do nových produktov, rozvoja infraštruktúry a distribučného systému. V súčasnosti čínska spotreba generuje Coca-Cole sedem percent odbytu.
Coca-Cole sa darí. Rastie jej globálny zisk aj obrat a podľa M.Kenta stále väčší počet spotrebiteľov volí k občerstveniu ich značky, a to v miere 1,7 miliardy porcií denne. Firma má najväčší nápojový distribučný systém na svete a ponúka 500 perlivých a neperlivých značiek nápojov v dvestovke štátov sveta.
Coca-Cola v tomto roku oslávila 125. výročie svojho založenia. Od roku 1919 sa jej akcie obchodujú na Wall Streete. Patria medzi rastové tituly. Akcionári okrem toho dostávajú každoročne dividendy pravidelne už od roku 1920. Aktuálny dividendový výnos dosahuje nadpriemerných 2,8 percenta. Za posledných desať rokov sa kvartálna dividenda zvýšila 2,7-násobne na aktuálnych 0,47 dolára na akciu za štvrťrok. Kurz jej akcií za posledných päť rokov zosilnel o 57 percent, v tomto roku stúpol o viac ako päť percent. Trhová kapitalizácia firmy dosahuje 159 miliárd dolárov a je o polovicu vyššia ako u hlavného konkurenta Pepsi-Cola.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com