Kým na pôde EÚ už padli konkrétne návrhy, ako v najbližších rokoch pri online nákupoch obmedziť objemy balení a využívať opakovane použiteľné obaly, Slovensko sa s touto témou iba začína zoznamovať. Napriek tomu drvivá väčšina Slovákov priznáva, že ekologická otázka ovplyvňuje alebo do budúcna určite ovplyvní výber e-shopu, z ktorého nakúpia. Potvrdil to júlový prieskum verejnej mienky pre slovenský startup Repetito, ktorý sa uskutočnil na reprezentatívnej vzorke 1 050 respondentov vo veku 18 až 65 rokov.
Nie je obal ako obal
Dáta z prieskumu ukázali, že 44,7 percenta ľudí by pri rozhodnutí nakúpiť v danom e-shope kladne ovplyvnil fakt, že sa zameriava na ekologické riešenia, a to napríklad využívaním ekoobalov. Ďalších 42,7 percenta respondentov uviedlo, že sa zatiaľ nad touto otázkou nezamýšľali, ale budú o tom uvažovať. Len 12,7 percenta opýtaných tvrdí, že sa o otázky ekológie pri nákupoch cez internet nezaujíma.
„V 80 percentách prípadov sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 percentách v plastovom obale,“ povedal Ivan Štefina, riaditeľ spoločnosti Repetito, ktorá vyvinula vratné obaly pre e-shopové zásielky.
Online obchody však budú na základe pripravovanej európskej legislatívy v dohľadnom čase podľa neho potrebovať viacnásobne použiteľné obaly. „Náš prieskum potvrdil, že e-shopy, ktoré zavádzajú prvky udržateľnosti do svojho podnikania, môžu získať konkurenčnú výhodu a osloviť spotrebiteľov, ktorých popri cene, kvalite či recenziách produktov zaujíma aj vplyv online nákupov na životné prostredie,“ doplnil Štefina.
Až 70 percent ľudí nakupuje online
Online nákupy výrazne zatraktívnila pandémia, pričom z prieskumu vyplýva, že nakupovaniu výlučne v kamenných prevádzkach ostalo verných iba 8 percent ľudí. Až 70 percent opýtaných využíva online nákup jeden- až trikrát mesačne, 16 percent takto nakupuje štyri- až päťkrát za mesiac a 6 percent viac ako päťkrát.
Prieskum taktiež potvrdil, že pre ľudí je pri online nákupe okrem ceny dôležitá najmä kvalita tovaru (54,4 percenta), recenzie a hodnotenie iných zákazníkov (39 percent), jasný a jednoduchý proces objednávania (34,8 percenta), ale aj časová dostupnosť kupovaného produktu (25,3 percenta) či reputácia daného e-shopu (23,3 percenta). Pri tejto otázke mohli respondenti vybrať viacero faktorov, ktoré sú pre nich dôležité.