Podiel odmien zamestnancov na hrubom domácom produkte (HDP) je aj vďaka tomu už teraz najvyšší od vzniku Slovenskej republiky, aj keď stále nižší, ako je typické pre vyspelú Európu. Podľa Európskej komisie dosahuje po očistení 46 percent, priemer Únie je 55 percent.
Na mieste sú preto obavy, či nová regulácia neprispeje k ďalšiemu rýchlemu rastu miezd nad rámec produktivity, ktorý by znížil konkurencieschopnosť ekonomiky v lákaní ďalších investícií. A, paradoxne, napriek rastu príjmov zo zamestnania by tak spomalil ďalšie budúce hospodárske dobiehanie vyspelých krajín.
Toho sa obávajú najmä zamestnávatelia, ale napríklad aj pracovný portál Profesia. Nová regulácia podľa jeho manažérky pre vzťahy z verejnosťou Nikoly Richterovej môže „výrazne znevýhodniť malých podnikateľov, či problematické odvetvia s nízkymi mzdami, ako je napríklad sociálna práca“. V inzerátoch sa totiž podľa pracovného portálu začne klásť omnoho väčší dôraz na sľúbený zárobok ako na iné benefity.
Nová regulácia tiež prichádza v čase, keď sa firmy musia o zamestnancov čoraz viac biť. Keď ich nenájdu medzi nezamestnanými, musia ich lákať od iných firiem – aj vyššími platmi. Náklady zamestnávateľov na pracovné sily v súčasnosti zvyšujú aj štedrejšie povinné príplatky za prácu v noci, cez sviatky a víkendy či rýchlo rastúca minimálna mzda.
Motivácia pre študentov
V čase, keď mnohé firmy lákajú nových zamestnancov aj na vyšší plat, než majú jej súčasní pracovníci, to môže byť vzpruhou pre dopyt po všeobecnom raste miezd. A vyššej platovej spravodlivosti. Ale aj pre vhodnejšie kombinácie medzi pracovníkmi a firmami, v ktorých pracujú, teda vyššiu trhovú efektivitu. Vyššia platová transparentnosť môže byť motiváciou aj pre dnešných študentov a ich vzdelávanie, keď budú mať títo lepší prehľad o potenciálnych budúcich zárobkoch.
„Zverejňovanie skutočných ponúkaných miezd považujeme za
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?