Čo môže dovolenkárov ochrániť pred stratou peňazí? Kvíz TRENDU ponúka odpoveď
Narastajúci počet požiarov by cestujúci nemali podceňovať. Situáciu im pomôže lepšie zvládnuť vhodné cestovné poistenie
1/10 Ak v mieste dovolenky vypukol požiar alebo iná živelná katastrofa, musí organizátor zájazdu cestujúcemu zabezpečiť:
Ak počas dovolenky vypukol v mieste pobytu klienta požiar, organizátor zájazdu by mu mal zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie bezpečnosti. Môže ísť o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela alebo o návrat späť na Slovensko. „Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na takzvanú pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napríklad údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová z dTestu.
2/10 Ak cestovná kancelária situáciu nerieši, môže klient po návrate požadovať:
Ak klient v dôsledku požiaru utrpí ujmu, ale cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu. Česká spotrebiteľská organizácia dTest vysvetľuje, že v prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napríklad o situáciu, kedy by organizátor zájazdu vedel, že zájazd nemôže byť bezpečne realizovaný, a napriek tomu by klienta na miesto vyslal.
3/10 Cestovná kancelária je povinná zrušiť zájazdy a klientom vrátiť všetky vyplatené peniaze, ak:
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a cestovných agentúr Roman Berkes vysvetľuje, že cestovná kancelária je povinná zájazdy zrušiť a klientom vrátiť všetky vyplatené peniaze. Platí to však iba v prípade, ak z dôvodov, ktoré špecifikuje zákon, dôjde zo strany Ministerstva zahraničných vecí SR k vyhláseniu zákazu cestovať do niektorej z destinácií.
4/10 Klient má právo odstúpiť od zmluvy na zájazd pred vycestovaním odstúpiť, ak:
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová klientom vysvetľuje, že ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu. „Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom má klient právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný mu vrátiť všetky uhradené prostriedky,“ hovorí.
5/10 Pri oblasti, ktorá zasiahnutá požiarom alebo inou katastrofou nie je, musí klient:
Ak si klient zakúpil dovolenku do oblasti, ktorá nie je zasiahnutá požiarom alebo inou živelnou pohromou, nemôže od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále. Mimoriadna okolnosť totiž musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jej bezprostrednom okolí. Napriek tomu sa môže turista rozhodnúť nevycestovať. Cestovná kancelária je potom oprávnená mu zaúčtovať odstupné podľa dohody v zmluve o zájazde.
6/10 Cestovné poistenie v prípade požiaru alebo inej živelnej katastrofy nepokrýva:
Hovorkyňa poisťovne Uniqua Beáta Lipšicová vysvetľuje, že cestovné poistenie pri živelných katastrofách nepokrýva udalosti, ktoré nastali v spojitosti s nerešpektovaním bezpečnostných opatrení v súvislosti s požiarom. „Ďalej nekryje napríklad náhradu nevyužitých služieb, ako sú prenájmy áut, skútrov, lodí, vstupenky do akvaparkov a podobne. Alebo, ak by klienta odškodnila cestovná kancelária, nemôže si tú istú škodu uplatniť aj v poisťovni,“ vysvetľuje.
7/10 Poistenie batožiny kryje aj:
V prípade, ak má klient ako súčasť cestovného poistenia dojednané poistenie batožiny, je týmto poistením kryté aj poškodenie, zničenie poistenej veci a cestovných dokladov v dôsledku živelnej udalosti, akou je požiar. „Ak teda klienti v dôsledku požiaru o svoju batožinu prídu, vzniká im nárok na uplatnenie škody z cestovného poistenia, a to do výšky limitu podľa uzavretej poistnej zmluvy,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Union Kristína Baluchová.
8/10 Postenie storna zájazdu nemožno uplatniť, ak:
V rámci poistenia storna zájazdu, respektíve storna objednanej služby, nevznikne právo na poistné plnenie v prípade, ak v čase objednania zájazdu už bol dôvod zvýšeného nebezpečenstva známy, ohlásený alebo očakávaný. Rovnako nárok nevznikne, ak cestovná kancelária ponúkla klientovi náhradný, respektíve iný zájazd, alebo ak mu cestovná kancelária kompenzovala vzniknuté náklady iným spôsobom.
9/10 Pri kompenzácií stornopoplatkov v prípade zrušenia samostatne zakúpeného ubytovania platia:
Podmienky kompenzácie stornopoplatkov v prípade zrušenia samostatne zakúpeného ubytovania sú rovnaké ako v prípade zájazdov zakúpených v cestovnej kancelárií. Z cestovného poistenia je možné spomínanú kompenzáciu nárokovať v prípade, ak ministerstvo zahraničných vecí vydá oficiálne vyhlásenie, že v mieste pobytu, kam mal poistený vycestovať, je zvýšené nebezpečenstvo pobytu z dôvodu živelnej udalosti. Nárok na poistné plnenie nevzniká v prípade, ak v čase objednania ubytovania už dôvod zvýšeného nebezpečenstva bol známy, ohlásený alebo očakávaný.
10/10 Poistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb sa uplatní, ak:
V prípade, ak je súčasťou cestovného poistenie pre účastníkov zájazdov aj poistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb alebo má klient špeciálne pripoistenie mimoriadnej situácie, má nárok na preplatenie cestovných nákladov spojených s predčasným návratom na Slovensko. Tak isto má nárok aj na preplatenie nečerpaných služieb ako ubytovanie, strava, ak takýto nárok vznikne a ak kompenzácia týchto nákladov nevyplýva z povinností cestovnej kancelárie.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce.
Zdroj: shutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili!
Tvoj výsledok Len tak ďalej!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili!
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili!