Vážení čitatelia,

na obálke najnovšieho TRENDU sa pozastavujeme nad Dobou lidlovou. Zažívajú ju nielen Slovensko, ale aj ďalšie európske krajiny. Marek Legéň v téme týždňa hľadá odpoveď na to, v čom je nemecký reťazec iný, keď na rozdiel od iných obchodných sietí tak rýchlo rastie. Prečo sa mu zvyšujú tržby a v čom spočíva podstata jeho úspechu a ziskovosti, ktorá je s odstupom najvyššia zo všetkých slovenských reťazcov.

Čo je za úspechom Lidlu a aká je Ukrajina podľa Fica
Problémy Váhostavu-SK veľkopodnikateľa Juraja Širokého len ukazujú, aké turbulencie momentálne prežíva stavebný priemysel. Je z neho Ihrisko pre neplatičov a sivé eminencie. Váhostav ani Doprastav nemusia byť poslednými obeťami, ohrození sú aj ich subdodávatelia. A tiež čerpanie eurofondov na výstavbu diaľnic.

Marián Leško sa v pravidelnej analýze pristavuje pri minulotýždňovom dianí v parlamente. Všíma si Ukrajinu podľa Fica a Blahu a konštatuje prekvapujúci fakt, že oficiálnu líniu slovenskej zahraničnej politiky zastávajú v parlamente – len opozičné strany. Výroky z parlamentnej rozpravy naozaj stoja za zaznamenanie.

Niektorí ľudia majú to nešťastie, že sa dostávajú do rečí. Napríklad taký Ivan Weiss, ktorého verejnosť spoznala, keď sa v nedávnych voľbách stotožňoval s 99 % smrteľníkov. Určite medzi nich ale nepatrí. Prečítajte si článok Jána Kováča Nákupné centrum, ktoré zmizlo a Som od výsledkov závislý manažér.

Ako byť úspešným konateľom je názov seriálu, s ktorým sa budú v ďalších číslach stretávať čitatelia TRENDU. Prvá časť sa venuje podnikateľským začiatkom. Viacerí malí podnikatelia upozorňujú na to, že Len dobrý nápad väčšinou nestačí. Prvý rok podnikateľa nebýva jednoduchý a ako vraví majiteľ a konateľ firmy Zelená stavba Ľuboš Kolesár, podnikatelia sú akoby stále jednou nohou v krachu. TREND v téme prispieva aj do diskusie, či je lepšie začínať ako živnostník, alebo si rovno založiť spoločnosť s ručením obmedzeným. Zaujímavým tipom môže byť aj družstvo.

Slováci kúpili európsky biznis Sharpu. Podarilo sa to firme Vladislava Khablijeva UMC /Slovakia/, ktorá má výrobný závod v Novom Meste nad Váhom. Kúpili európsku licenciu na výrobu televíznych prijímačov japonskej značky a výrobný podnik v poľskej Toruni. V. Khabliev v tejto súvislosti ubezpečuje, že výrobu televízorov zo Slovenska nechcú preniesť do Poľska.

Tento rok Kofola na slovenských i českých pultoch preskočila doterajšieho silného lídra trhu – Coca-Colu. A má ďalšie plány. Čo treba, ak chcete preskočiť aj koncerny, spýtal sa TREND obchodného riaditeľa Kofoly ČeskoSlovensko Mariána Šefčoviča. Odpovedal, že najmä dobrý tím a odvahu. V dlhšom rozhovore však vysvetľuje, že na to treba viac vzájomne skĺbených vecí. Výsledky jeho práce presvedčili redakciu TRENDU, aby ho nominovala do desiatky kandidátov na ocenenie Manažér roka.

Hlavné mesto husaciny je na Slovensku v Slovenskom Grobe. Husacina tu chutí nielen rodinám, firemným kolektívom, ale aj Číňanom či Američanom. Kvalitu garantuje Cech husacinárov.

Hoci nový iPhone 6 bude udalosťou záveru smartfónového roka, bude musieť svoje postavenie obhájiť pred konkurenciou, ktorá ho parametrami svojich modelov ľahko schová do vrecka. Takým je napríklad Samsung Galaxy Alpha či Sony Xperia Z3 compact, ktoré sa stretli v Súboji Dávidov.

Aj tento týždeň je TREND obsiahlejší, nájdete v ňom okrem iného aj prílohu TREND plus o energetike a prílohu Finančný biznis s aktuálnymi dátami o bankách či poisťovniach.

Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.

Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].

Čo je za úspechom Lidlu a aká je Ukrajina podľa Fica

S úctou

Čo je za úspechom Lidlu a aká je Ukrajina podľa Fica

TREND 39/2014

Oliver Brunovský