V roku 2023 pri prudkom zrýchlení inflácie zaznamenalo 54 percent reštaurácií na Slovensku menší počet hostí. Podľa 87 percent gastroprevádzok je pre zákazníkov najdôležitejším kritériom práve cena ponúkaných jedál. Vyplýva to z prieskumu Food barometer pre spoločnosť Edenred.
Druhým najdôležitejším kritériom, podľa ktorého si zákazník vyberá reštauráciu, je podľa 79 percent reštaurácií hodnota za peniaze. Geografická poloha prevádzky rozhoduje podľa 78 percent gastropodnikov a 76 percent z nich je presvedčených, že dôležitý je aj prístup zamestnancov podniku.
Počet hostí sa u 39 percent opýtaných podnikov nezmenil. Viac zákazníkov zaznamenali štyri percentá respondentov.
„Znižovanie počtu hostí v reštauráciách je nezdravý jav v spoločnosti, pretože môže mať negatívny vplyv nielen na počet gastroprevádzok, a teda užšiu ponuku výberu pre zákazníkov, ale aj na nižšiu konkurenciu,“ upozornila Lívia Bachratá zo spoločnosti Edenred. Na Slovensku by sa mal pritom podľa Bachratej gastrosektor rozvíjať a napredovať, nie upadať.
Pracovníci v oblasti gastronómie tiež bojujú s nárastom cien za suroviny a energie. Aby zlepšili reštaurácie svoju ponuku, zmenili svoje návyky, a to v 71 percentách prípadov. Vyberajú si zdravšie a lokálne produkty a zmenili aj dodávateľov. Naopak, 29 percent gastropodnikov v tomto smere svoj postoj nezmenilo. Na prípravu jedál používa 50 percent oslovených reštaurácií bio produkty.