Dospelí Slováci dosahujú priemernú matematickú gramotnosť, ale výrazne zaostávajú v čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť problémy, vyplýva z Medzinárodného hodnotenia kľúčových kompetencií dospelých pod záštitou OECD.
Skóre čitateľskej gramotnosti pokleslo od roku 2011, keď sa realizoval prvý cyklus hodnotenia, až o 20 bodov. V matematike kleslo skóre o 15 bodov. „Zároveň sa ukázal nepriaznivý trend, keď sa podiel ľudí na nízkych úrovniach zvýšil a podiel ľudí na vysokých úrovniach, ktorí dokážu pracovať s abstraktnými informáciami či s neexplicitným významom, znížil,“ špecifikovala Zuzana Wirtz z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
Prieskum ukázal, že skóre za 13 rokov pokleslo vo všetkých vekových kategóriách, ale najväčší prepad bol u ľudí s vysokoškolským vzdelaním, čo sa neočakávalo. Slováci skončili výrazne horšie oproti priemeru vysokoškolsky vzdelaných ľudí z krajín OECD.
„Za veľmi alarmujúce vnímam, že takmer štvrtina dospelých ľudí má čitateľskú gramotnosť na úrovni desaťročného dieťaťa,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker s tým, že nie je prekvapujúce, že problémy vzdelávacieho systému sa prenášajú aj do úrovne zručností dospelých Slovákov.
V matematickej gramotnosti sme dosiahli podobné skóre ako napríklad Írsko či Lotyšsko. V čitateľskej gramotnosti sme mali porovnateľný výsledok ako v Rakúsku, vo Francúzsku aj v Chorvátsku a v adaptívnom riešení sme mali porovnateľný výsledok ako vo Francúzsku, v Írsku a Lotyšsku. V rámci V4 sme predbehli Maďarsko a Poľsko, ale dosiahli sme výrazne horší výsledok ako Česi.