Jedna veľká automobilka za druhou znižuje alebo úplne odstavuje produkciu vozidiel. V decembri to začalo čínskym Volkswagenom a problémy sa presunuli do Európy a Severnej Ameriky. Plánované odstávky ohlásil Ford, Fiat Chrysler či Honda. Volkswagen ohlasuje, že kvôli nedostatku čipov vyrobí v prvom kvartáli o 100-tisíc vozidiel menej.
V 21. storočí je na výrobu auta potrebných mnoho čipov. Bežne vyrábané vozidlo obsahuje aspoň 40 rôznych čipov, vyššie modely až 150. Elektrické autá ich využívajú niekoľko tisíc. Práve automobilový priemysel sa stal najväčším spotrebiteľom čipov, keď predbehol aj spotrebnú elektroniku.
Ročne sa vyrobí bilión čipov alebo 128 na každého obyvateľa planéty
S tým, ako sa po lete rozbehla automobilová výroba, výrazne vzrástol dopyt po polovodičoch, ktorý dovtedy ťahala osobná elektronika, ale aj cloudové centrá či nové 5G telefóny. Lockdowny už počas prvej vlny epidémie výrazne zvýšili dopyt po počítačoch, tabletoch aj serveroch.
Druhá vlna pandémie tento dopyt oživila v čase, keď sa automobilky snažili dobehnúť zameškanú produkciu. Na konci roka tak vznikol lievik, ktorý spôsobil výrazné natiahnutie dodacích dôb čipov z niekoľkých týždňov na niekoľko mesiacov.
A odkryl masívnu závislosť sveta od dvoch výrobcov čipov. Na obidvoch pritom mieria zbrane veľkých nepriateľov, čo spolu s americko-čínskou čipovou vojnou vytvára otázky ohľadom budúcej stability globálnej produkcie čipov.
Ako TSMC prevalcoval konkurenciu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?