To isté robia aj ďalší producenti z vinárskej oblasti Stellenbosh, kde sa nachádza aj Bekkerova farma Babylonstoren. Chcú tak preniknúť na čínsky trh, kde rastie dopyt po víne. Charl Coetzee, ktorý má na starosti produkciu vína na Bekkerovej farme, vysvetľuje, že Babylonstoren sa pri vývoze orientuje na Peking, na mesto i celú provinciu.

„Chceme dobyť Peking, a ak sa nám to podarí, budeme šťastní,“ hovorí, zatiaľ čo mladý ázijský pár ochutnáva v degustačnej miestnosti vzorky z produkcie vinárstva.

Vývoz chcú zdvojnásobiť

Vývoz vína z Juhoafrickej republiky do Číny v minulom roku podľa štatistík neziskovej spoločnosti zameranej na juhoafrický vinársky priemysel SAWIS vzrástol takmer o 30 percent. Minister pre hospodárske záležitosti provincie Západné Kapsko Alan Winde hovorí, že cieľom je do roku 2025 vývoz zdvojnásobiť.

K. Bekker je bývalým generálnym riaditeľom mediálnej a internetovej spoločnosti Naspers. Počas pôsobenia na čele firmy sa táto spoločnosť zmenila na jedného z najväčších internetových obchodníkov a mediálnych firiem na svete a nadviazala spojenie s Čínou prostredníctvom kúpy podielu v internetovom portáli Tencent.

Magnát v pretekoch

Teraz sa K. Bekker pripája k pretekom o dodávky vína do najľudnatejšej krajiny sveta, ktorých účastníkmi sú už vinári z Francúzska, Austrálie, Chile alebo Nového Zélandu. Francúzsko má v súčasnosti na dovoze vína do Číny podiel 50 percent.

Z Číny sa stáva vinárska veľmoc, Juhoafričania sa ju snažia dobyť

Mediálny magnát Koos Bekker Zdroj: Profimedia

Hodnota čínskeho maloobchodného trhu s vínom vlani dosiahla zhruba 15 miliárd dolárov, kým v roku 2010 to bolo 10,3 miliardy dolárov. Dovoz sa na tejto hodnote podieľal viac než polovicou, uviedla analytická spoločnosť IWSR. Podľa jej odhadov sa má spotreba vína v krajine do roku 2020 zvýšiť na 13,5 milióna hektolitrov z 11,3 milióna v roku 2010.

Prednosť má červené

Babylonstoren pestuje 13 rôznych odrôd vína a jeho fľaše sa predávajú za ceny od 80 do 500 randov (asi 5 až 30 eur). Podľa skúseností Ch. Coetzeeho dávajú Číňania prednosť červenému, ale nepohrdnú ani silným bielym, vrátane chardonnay, ktoré na farme zreje v sude z francúzskeho dubu po dobu 12 mesiacov.

V marci sa podarilo farme Babylonstoren predať najväčšiu zásielku vín do Číny - kontajner s 13-tisíc fľašami. „Jedného dňa chceme vyvážať kontajner mesačne,“ povedal Ch. Coetzee agentúre Reuters.

Vinárstvo La Motte, jedno z desiatok v zelených kopcoch v okolí Kapského Mesta, vlani predalo do Číny tri milióny fliaš. Dvojnásobok toho čo pred tromi rokmi. „Za uplynulých 12 mesiacov sa predaj juhoafrického vína do Číny zvýšil veľmi výrazne,“ hovorí generálny riaditeľ Hein Koegelenberg. „Juhoafrická republika zatiaľ neodomkla potenciál tohto trhu,“ dodáva.

Dopyt tiahnu mladí

Hodnota juhoafrického vinárskeho priemyslu je 26,5 miliardy randov (asi 1,6 miliardy eur) a odvetvie zamestnáva asi 300-tisíc ľudí. Čína je teraz šiestym najväčším vývozným trhom.

Dopyt tiahne rastúci počet mladých odborníkov v Číne, ktorí dávajú prednosť nákupu cez internet pred nákupmi v obchode. Vlani vývoz podporil aj pokles kurzu randu voči doláru o 30 percent. V tomto odvetví je však tvrdá konkurencia.

„Uvedomujeme si, že dôležité je udržať fungujúci obchod a primäť spotrebiteľov, aby vyskúšali juhoafrická vína. Ešte dôležitejšie je ale udržať si zákazníkov a zaistiť opakovaný predaj,“ hovorí marketingová riaditeľka spoločnosti Wines of South Africa pre ázijský trh Michaela Standerová. „Ak čínski konzumenti nebudú dobre informovaní a pripravení prijať naše vína, dovoz môže čoskoro opäť klesnúť.“