Výrobný sektor v Číne pokračoval v septembri v poklese, už piaty mesiac po sebe, aj keď pomalším tempom. A rast aktivity v sektore služieb sa v septembri spomalil. To naznačuje, že Peking bude potrebovať viac stimulov, aby dosiahol svoj cieľ hospodárskeho rastu v roku 2024, pričom do konca roka zostávajú už len tri mesiace. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v pondelok zverejnil čínsky štatistický úrad.
Výsledky prekonali odhady analytikov
Podľa oficiálnych údajov sa index nákupných manažérov (PMI) z výrobného sektora v Číne v septembri zvýšil na 49,8 zo 49,1 bodu v auguste, ale zostal pod hranicou 50 bodov, ktorá oddeľuje rast aktivity v danom odvetví od jej poklesu.
Septembrová hodnota indexu bola najvyššia za päť mesiacov a prekonala odhady analytikov, ktorí očakávali, že dosiahne 49,5 bodu. Zároveň PMI nevýrobného sektora v septembri klesol na zlomovú hranicu 50 bodov z augustových 50,3 bodu, zatiaľ čo analytici predpovedali, že sa naopak mierne zvýši na 50,4 bodu.
Kombinovaný index nákupných manažérov pre oba sektory, výrobný aj nevýrobný, sa v septembri mierne zvýšil na 50,4 z 50,1 bodu mesiac predtým.
Prieskum súkromných spoločností Caixin a IHS Markit priniesol tiež neuspokojivejšie výsledky. Ukázal totiž, že jeho PMI výrobného sektora klesol v septembri na 49,3 z 50,4 bodu v auguste. Skĺzol tak pod hranicu 50 bodov. A PMI sektora služieb sa znížil na 50,3 z 51,6 bodu. Výsledkom bol pokles kombinovaného PMI v septembri na 50,3 z 51,2 bodu v predchádzajúcom mesiaci, čo je jeho najnižšia hodnota od októbra 2023.
Dôvodom rozdielnych výsledkov je fakt, že kým Caixin a IHS Markit robia prieskum v stredných a malých podnikoch, štatistický úrad oslovuje najmä veľké štátne firmy.
Nový balík stimulov
Čína minulý týždeň oznámila najagresívnejší balík stimulov od pandémie. To pomohlo čínskym akciám dosiahnuť najlepší týždenný výkon za takmer 16 rokov.
Ekonómovia však upozorňujú, že je otázne, či tento balík stimulov, ktorý zahŕňa uvoľnenie obmedzení v sektore nehnuteľností, stačili na naštartovanie oživenia ekonomiky, keďže výroba zápasí s poklesom a sektor služieb je slabý. Čína stále potrebuje riešiť problémy slabého spotrebiteľského dopytu a prekonávať čoraz viac ťažkostí v globálnom obchode.