Čínsky výrobca elektromobilov BYD investuje v Brazílii tri miliardy realov (574 miliónov eur) do výstavby závodu, ktorý bude jeho prvým závodom mimo Ázie. Spoločnosť, ktorá súperí s americkou automobilkou Tesla o pozíciu najväčšieho svetového výrobcu elektromobilov, sa snaží rozšíriť svoj geografický dosah v súvislosti s celosvetovým rastom predaja vozidiel s elektrickým pohonom.
Automobilka chce vybudovať výrobný komplex v severovýchodnom štáte Bahia. V závode sa budú vyrábať hybridné a elektrické vozidlá, jeho súčasťou bude aj pracovisko zamerané na podvozky pre elektrické autobusy a nákladné autá a na spracovanie lítia a fosforečnanu železitého pre medzinárodné trhy. Výroba by sa mala začať do roku 2024.
Rozhodnutie prichádza po snahe brazílskej vlády prehĺbiť väzby medzi najväčšou latinskoamerickou ekonomikou a Čínou a prinútiť veľké firmy, aby v krajine investovali. Prezident Luiz Inácio Lula da Silva navštívil v apríli čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga. Pri tej príležitosti bolo podpísaných 15 zmlúv o investičných prísľuboch čínskych firiem v hodnote zhruba 50 miliárd realov (9,5 miliardy eur).
Závod automobilky BYD bude mať počiatočnú ročnú kapacitu 150-tisíc vozidiel s možnosťou zvýšenia výroby až na 300-tisíc vozidiel. Bude to druhý závod v krajine na výrobu výlučne elektrických a hybridných vozidiel. Pred dvoma rokmi sa firma Great Wall Motors dohodla na kúpe závodu automobilky Daimler a sľúbila do roku 2032 investovať desať miliárd realov.
Čínska firma pôsobí v Brazílii od roku 2015, keď tam otvorila továreň na podvozky pre elektrické autobusy. Neskôr tam začala vyrábať aj fotovoltaické moduly a lítium-železo-fosfátové batérie. Viceprezidentka firmy BYD Stella Liová agentúre Bloomberg povedala, že brazílsky trh má potenciál rozvíjať sa rovnako ako trh čínsky, pričom hybridné vozidlá tam postupne ustupujú čisto elektrickým s tým, ako sa zlepšuje nabíjacia infraštruktúra. Táto technológia ale bude konkurovať vozidlám poháňaným etanolom z cukrovej trstiny, čo je ďalšie čistejšie riešenie, ktoré dominuje brazílskym cestám.
Predaj hybridných alebo elektrických vozidiel mal v Brazílii vlani podľa lobistickej skupiny Anfavea na celkovom predaji podiel iba 2,5 percenta. Podľa organizácie Bright Consulting by do roku 2030 mal tento podiel pri ľahkých vozidlách stúpnuť na sedem percent, čo je ale výrazne menej ako odhadovaný svetový priemer, ktorý má predstavovať 37 percent.