Čínsky internetový predajca JD.com otvoril v Holandsku dva kamenné obchody, v ktorých pracujú roboti. Na starosti majú prípravu a doručenie objednávok.
Robotické obchody s názvom Ochama sa nachádzajú v Leidene a Rotterdame a sú prvým vstupom JD.com na európsky trh s kamennými predajňami, informoval spravodajský server CNBC.
Automatizované vozidlá a robotické paže
JD.com uviedol, že kupujúci si objednajú tovar pomocou aplikácie, či už ide o potraviny alebo kozmetiku alebo vybavenie domácností. Potom si môžu zájsť do obchodu, kde budú automatizované vozidlá a robotické paže vyberať a triediť objednávky. Keď zákazník dorazí do obchodu, naskenuje čiarový kód z aplikácie a jeho objednávka mu príde na dopravníkovom páse.
Pokiaľ nebude chcieť do obchodu, môže si objednávku nechať doručiť. Vstup JD.com na európsky trh predstavuje možnú výzvu pre Amazon. Tento americký internetový predajca už spustil vlastné kamenné obchody s potravinami bez pokladníc Amazon Go v Spojených štátoch a Amazon Fresh v Británii.
Plánujú ďalšie predajne
JD.com dodal, že plánuje otvoriť ďalšie dve predajne v Amsterdame a Utrechte. Obchody Ochama kombinujú zameranie firmy JD.com na logistiku a elektronický obchod. V Číne má firma vlastnú logistickú divíziu. Väčšina tržieb JD.com pochádza z Číny.
V posledných rokoch sa ale firma snaží expandovať do zahraničia. Pre zahraničných klientov prevádzkuje internetový obchod Joybuy.com. V Thajsku prevádzkuje spoločný podnik pre elektronické obchodovanie a je tiež najväčším akcionárom vietnamskej nákupnej platformy Tiki.
Generálny riaditeľ maloobchodnej divízie JD Sin Li-ťun v novembri televízii CNBC povedal, že firma vypracováva „ďalšie strategické analýzy vo Vietname av Európe". Snaží sa tak nájsť prípadné lokality na expanziu.