Elegantné webové stránky, cielené reklamy a kampane na sociálnych sieťach s používateľmi, ktorí vyzerajú ako Američania alebo Európania. Málokto by tušil, že propagujú produkty vyrobené v Číne. Nová generácia čínskych výrobcov spotrebného tovaru sa rozhodla konkurovať západným značkám nielen cenou, ale aj kvalitou a inováciami. „Globálne značky môžu očakávať zvýšenú konkurenciu od čínskych značiek,“ hovorí pre Bloomberg Martin Chorzempa z Peterson Institute for International Economics vo Washingtone. „Nielen v lacných kategóriách ako v minulosti, ale aj v stále luxusnejších segmentoch.“
Prvá generácia čínskych exportérov bola úspešná tým, že vyrábala lacné, neoznačené produkty pre západné spoločnosti: súpravy riadu pre americký obchodný reťazec Walmart alebo tričká pre Gap. Nasledujúca vlna produkovala digitálne fotoaparáty, kabelky a mobilné telefóny; stále v mene veľkých zahraničných klientov, ako sú Apple, Nikon a Prada. Počas posledných niekoľkých desaťročí sa len malá skupina čínskych spoločností so spotrebnými výrobkami snažila získať zákazníkov v USA alebo Európe vlastnými značkami.
Teraz sa tlačia na trh čínski výrobcovia ako Narwal (robotické vysávače), Boox (e-ink tablety) a Laifen (elektrické kefky a sušiče vlasov), idú ale inou cestou. Ich ponuky sú založené na výkone produktov, pričom zdôrazňujú technické inovácie, ktoré majú zjednodušiť život. Vo všeobecnosti sú ich produkty stále lacnejšie ako konkurenčné z USA, ale nie vždy. Boox's Air3 e-ink zápisník stojí 499 dolárov, čo je o 100 dolárov viac ako porovnateľné modely Kindle. Predávajú sa priamo spotrebiteľom, ako aj cez tretie strany.
Žiadny z týchto výrobcov zatiaľ nie je dostatočne veľký na to, aby išiel na burzu, ale zaznamenávajú rastúci predaj a pozitívne recenzie na spotrebiteľských odporúčacích stránkach v USA a inde. Získavajú tiež pozornosť private equity a rizikových kapitálových fondov. „Rozdiel medzi touto generáciou čínskych spoločností a prechádzajúcimi exportérmi je v tom, že súčasná skupina firiem preberá kontrolu nad vlastným výskumom a vývojom, marketingom a distribúciou,“ hovorí zakladateľ a riadiaci partner spoločnosti Blue Lake Capital Ray Hu.