Čínski výrobcovia elektromobilov naďalej energicky prenikajú na európsky trh, a to napriek hrozbe vysokých ciel, o ktorých pri dovoze týchto áut z Číny uvažuje Európska únia, napísal web televízie CNBC. Snahou čínskych výrobcov je podľa neho získať na európskom trhu náskok, a tiež zastaviť nástup elektromobilov od americkej spoločnosti Tesla.
Čínska automobilka Nio tento týždeň otvorila v Amsterdame predvádzací salón, zatiaľ čo ďalšia čínska značka Xpeng minulý týždeň vo Francúzsku predstavila svoje SUV G9 a G6. Xpeng mal tiež auto vystavené na konferencii VivaTech v Paríži, podobne jedno zo svojich vozidiel predviedol aj čínsky výrobca BYD. Čínski výrobcovia sa snažia na trhu Únie etablovať v čase, keď Európska komisia vyšetruje subvencovaný čínsky dovoz a Spojené štáty už rozhodli o výraznom zvýšení ciel. To v prípade elektromobilov z Číny stúpne na štvornásobok, a to z 25 na 100 percent.
Firmy ako BYD už dali najavo obavy z výrazného znižovania cien v dôsledku ostrej konkurencie. Práve BYD má auto s názvom Seagull, čo je malý, plne elektrický hatchback, ktorého cena začína už na 69 800 jüanoch (8 900 eur). Schopnosť čínskych firiem uvádzať na trh lacné autá by mohla vyvinúť ešte väčší tlak na zavedených výrobcov áut, ktorí by nemuseli byť schopní konkurovať takým lacným výrobkom.
Výroba elektromobilov v Číne v posledných rokoch prekvitá vďaka stimulom a podpore zo strany čínskej vlády. To však znepokojuje politikov v Európe a v USA. Francúzsky minister financií Bruno Le Maire síce nepotvrdil, že EÚ chystá clá, ale povedal, že jeho cieľom je „chrániť náš priemysel a zabezpečiť, aby na medzinárodnej scéne panovali rovnaké podmienky“.
Najväčšia európska automobilka Volkswagen sa domnieva, že aj keby EÚ zaviedla na dovoz elektromobilov z Číny clá, bude to znamenať len krátkodobú úľavu. Dôležitejšie je znižovať náklady, ak chce odvetvie zostať konkurencieschopné dlhodobo. Finančný riaditeľ Arno Antlitz tiež upozornil, že zavedením ciel únie riskuje bolestivé protiopatrenia zo strany Pekingu. Generálny riaditeľ talianskej automobilky Ferrari Benedetto Vigna povedal, že nástup čínskych elektromobilov by mal Európu prinútiť k jasnej reakcii. „Podľa mňa je to pre Európu výzva, aby začala niečo robiť,“ povedal Vigna agentúre Bloomberg.