Čínski výrobcovia elektrických vozidiel čelia jednej z dosiaľ najväčších výziev: Presvedčiť vodičov na Blízkom východe bohatom na ropu, aby prešli na autá poháňané batériami. Číňania hľadajú nové trhy, keďže dopyt po elektrických vozidlách sa doma spomaľuje. Navyše, automobilové spoločnosti čelia značným dovozným clám v USA, ako aj vyšetrovaniu čínskych dotácií zo strany Európskej únii, informuje Bloomberg.
Čínske automobilky považujú blízkovýchodný región za veľkú príležitosť rastu, zatiaľ z veľkej časti nevyužitú. V šiestich štátoch v okolí Perzského zálivu, ku ktorým patria aj takí ropní giganti ako Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty, predstavujú elektromobily len 0,4 percentný podiel na trhu s osobnými vozidlami.
Do regiónu tak mieria niektorí z najznámejších čínskych výrobcov automobilov, ako napríklad Chery Automobile, ktorý plánuje uviesť na trh najmenej dva nové hybridy. Xpeng a prémiová značka Zeekr od spoločnosti Geely začali predávať v Izraeli a plánujú expandovať do ďalších krajín v regióne vrátane Kataru a Bahrajnu.
Problémom je ale nedostatočná infraštruktúra aj nevôľa kupujúcich. „Na mnohých miestach na Blízkom východe nie je pre elektromobily pripravená pôda. Ako nápad je to skvelé, ale zavádzanie áut na elektrický pohon je stále veľmi pomalé. V našej spoločnosti máme elektromobily, ale predaje a dopyt je nižší,“ povedal marketingový manažér katarského distribútora Nasser Bin Khaled Automobiles Ahmad Firúzí, ktorý spolupracuje so značkami ako MG a spoločným podnikom Geely-Volvo Lynk. Zároveň je tu hrozba eskalácie vojny medzi Izraelom a Hamasom.
Zelené sľuby
Viacerí poprední producenti ropy na Blízkom východe sľubujú odklon od fosílnych palív, ktoré sú základom ich hospodárskeho rastu s tým, že prejdú na zelené technológie, ktoré sú kľúčom k celosvetovému úsiliu o zníženie emisií.
Spojené arabské emiráty investujú do roku 2030 až 200 miliárd dirhamov (53 miliárd eur) do transformácie svojej energetickej stratégie. Zaviazali sa, že elektromobily a hybridné autá budú do roku 2050 tvoriť viac ako 50 percent národného vozového parku, čo by znamenalo výrazný nárast zo súčasných štyroch percent.
Saudská Arábia tento rok predstavila ambíciu vybudovať výrobný závod pre Ceer, svoju prvú domácu značku elektroáut, ktorá má začať predávať v roku 2025. Nedávno otvorili ďalšiu továreň spolu s kalifornským výrobcom Lucid Group. Kráľovstvo už podpísalo zmluvu na 5,6 miliardy dolárov s prémiovou čínskou automobilkou Human Horizons Technology, čo odráža záujem regiónu o vozidlá vyššej kategórie.
Saudská Arábia bola aj v roku 2022 druhým najväčším dovozcom čínskych áut po Mexiku, no tento rok klesla na piate miesto, keď sa zvýšil vývoz do Ruska a Európy. Značky ako MG zaznamenávajú rýchly rast v Spojených arabských emirátoch; v prvých troch mesiacoch tohto roka to bol nárast až o 86 percent. Na vrchole rebríčka predaja elektrických vozidiel v Izraeli sa umiestnila spoločnosť BYD.
Preferencie sa menia pomaly
Vkus spotrebiteľov na Blízkom východe sa vyvíja. Zákazníci už začínajú vnímať čínske vozidlá ako odolné, spoľahlivé a so schopnosťami porovnateľnými s nemeckými, americkými alebo japonskými automobilmi, povedal Hešam Amer, distribútor automobilov so sídlom v Spojených arabských emirátoch, ktorý spolupracoval najmä s čínskou štátnou automobilkou GAC Group.
„Blízky východ je pre čínskych výrobcov automobilov pravdepodobne najsľubnejší,“ myslí si výkonný riaditeľ šanghajskej poradenskej spoločnosti Autoforesight Ja-le Čang. Bohatí zákazníci by sa podľa neho mohli zaujímať najmä o elektromobil, ktorý využíva inovatívne technológie a má zrýchlenie napr. Porsche.
Problémom sú však vysoké teploty v regióne, ktoré spolu s potrebou neustáleho chodu klimatizácie znamenajú rýchlejšie vybíjanie batérií. Jeden elektromobil, ktorý prešiel testovaním, ukázal pokles dojazdu z 350 kilometrov v zime na iba 200 kilometrov v lete. Batérie takisto v teplejších klimatických podmienkach oveľa rýchlejšie degradujú, pričom ich kapacita počas štandardnej desaťročnej záručnej doby klesla o približne 70 až 75 percent.
Ani prekonanie technologických prekážok však čínskym firmám udomácnenie sa na blízkovýchodnom trhu nezaručí. Nabíjacia infraštruktúra je v mnohých krajinách Blízkeho východu nedostatočná. Spojené arabské emiráty majú v súčasnosti menej ako 900 nabíjacích staníc, no prisľúbili, že ich do konca roku 2050 nainštalujú 30-tisíc. A hoci sa názory na kvalitu vozidiel „Made in China“ zlepšujú, väčšina značiek zostáva v regióne pomerne neznáma.