Návštevníci Hongkongu, ktorí sem zavítali z pevninskej Číny, sa kedysi v nákupných centrách predvádzali s kabelkami značky Hermès, aby sa mohli odfotiť a pochváliť sa nimi na sociálnych sieťach. Dnes je najobľúbenejším druhom príspevku fotka, na ktorej turista drží papierovú tašku od McDonald's, zatiaľ čo pózuje na tichej ulici MacDonnel Road v dištrikte Mid-Levels v Hongkongu.
Zmenení turisti
Hongkong si po pandémii musí zvyknúť na nový typ turistu, ktorý namiesto plytvania peniazmi na luxusné veci volí skôr menej nápadné aktivity. Mnohí sa inšpirujú influencermi zo sociálnej siete Xiaohongshu – čínska odpoveď na Instagram – a robia si selfíčka na uliciach s vtipnými názvami alebo v husto obývaných komplexoch, zatiaľ čo iní sa fotia pred policajnou stanicou, ktorú preslávili staré hongkonské filmy.
Zmeny v cestovných návykoch turistov poháňa najmä mladšia generácia, ktorá vyrastala na sociálnych sieťach. V čase slabnúcej čínskej ekonomiky práve oni začali prispôsobovať svoje spotrebiteľské vzorce správania, keďže miera nezamestnanosti mládeže je aj naďalej vysoká.
„Väčšinu svojho času v Hongkongu teraz trávim fotením sa, pričom idem v stopách influencerov z Xiaohongshu,“ povedal turista z Pekingu Mike Guo po tom, ako sa odfotil vedľa dopravnej značky v štvrti Kennedy Town. Táto oblasť čínskych turistov láka najmä pre blízkosť k moru a moderné kaviarne.
Hongkong tak pomaly prichádza o nádej, že sa bude môcť pri oživovaní slabnúcej ekonomiky spoľahnúť na návštevníkov z pevninskej Číny.
Ekonomický vplyv
Pred pandémiou zodpovedal cestovný ruch za približne 3,6 percenta hrubého domáceho produktu Hongkongu a zamestnával približne 232,7-tisíca ľudí, čo podľa údajov čínskej vlády zodpovedalo za zhruba šesť percent zamestnanosti.
Počas Zlatého týždňa sa maloobchodné tržby v Hongkongu približovali tržbám počas bežného víkendu, hoci obchody zaznamenali zvýšenie počtu návštevníkov o 20 až 30 percent. Informoval o tom Oliver Tong, vedúci oddelenia maloobchodu v Hongkongu v spoločnosti JLL. Podľa neho sa rovnaká situácia zrejme zopakuje aj počas nadchádzajúceho lunárneho nového roka.
Hodnota predaja luxusných tovarov vrátane šperkov a hodiniek dosiahla v auguste úroveň 5,2 miliardy hongkonských dolárov (665 miliónov amerických dolárov), čo predstavuje pokles o 31 percent oproti rovnakému obdobiu v roku 2018 pred veľkými politickými protestami a nástupom pandémie. Vyplynulo to z údajov čínskeho Úradu pre štatistiku a sčítanie obyvateľstva.
Odvetvie maloobchodu a služieb sa muselo vyrovnať aj s tým, že počet obyvateľov Hongkongu, ktorí z mesta vycestovali, presiahol počet turistov z pevninskej Číny. Podľa údajov Úradu pre imigráciu z mesta odišlo celkovo 1,5 milióna obyvateľov, no navštívilo ho zhruba 970-tisíc ľudí z pevninskej Číny.
Chaj-nan na vzostupe
Aj keď bol Hongkong kedysi nepochybne obľúbenou nákupnou destináciou turistov z Číny, mesto dnes čelí silnej konkurencii najmä zo strany provincie Chaj-nan. Tento ostrov v južnej časti krajiny je čoraz populárnejším miestom pre nákup luxusných produktov a aj preto tu svoje obchody otvárajú mnohé svetové značky. DFS Group patriaca bol LVMH minulý týždeň oznámila, že tu postaví obrovské obchodné centrum, pričom pôjde o prvé centrum firmy na území pevninskej Číny.
„Dnes si luxusné produkty kupujem iba v meste San-ja v Chaj-nane, pretože ich tam kúpim výhodnejšie,“ povedal Ťia-sing Š', ktorý navštívil Hongkong prvýkrát. Tak ako mnohí turisti, aj on strávil popoludnie fotením sa s priateľmi pri pobrežnej kaviarni v štvrti Kennedy Town.