Dve najväčšie svetové rafinačné štáty - Spojené štáty a Čína - spracúvajú viac ropy, aby dokázali pokryť celosvetovo vyššiu spotrebu nafty počas tohtoročnej zimy. V dôsledku zdraženia zemného plynu prechádzajú krajiny pri vykurovaní na používanie ropy. Zvýšená produkcia by mohla znížiť aj ceny iných ropných produktov, najmä benzínu, a znížiť celkové rafinérske marže.
Produkcia ropy v Číne by sa tento mesiac mohla zvýšiť až o 500 000 barelov denne alebo o štyri percentá v porovnaní s októbrom, kvôli dvom novým rafinériam PetroChina Guangdong Petrochemical a súkromnej spoločnosti Shenghong Petrochemical, ktoré sa pripravujú na spustenie svojej prevádzky.
,,Polovica nárastu však bude naďalej prichádzať od najväčšej ázijskej rafinérie Sinopec," uviedol jeden z troch zdrojov z pekinského priemyslu. Rafinéria Sinopec zvyšuje produkciu, aby vyrobila viac nafty a zvýšila vývoz pohonných hmôt.
,,Odhaduje sa, že v priebehu tohto mesiaca sa objem ropy zvýši na približne 14,4 milióna barelov denne, v porovnaní s približne 13,8 miliónmi barelov denne v septembri" uviedla hlavná analytička Daphne Ho z poradenskej spoločnosti Wood Mackenzie.
Oficiálne údaje o produkcii za október budú zverejnené 15. novembra.
Očakáva sa, že hlavné pobrežné závody spoločnosti Sinopec v porovnaní s októbrom mierne zvýšia výkon alebo predĺžia vysokú mieru prevádzky, pričom výroba bude zameraná na naftu na úkor benzínu, uviedli pre agentúru Reuters zdroje zo spoločnosti Wood Mackenzie..
Najväčšia čínska súkromná rafinérska spoločnosť Zhejiang Petroleum and Chemical Co (ZPC) ďalej zvyšuje produkciu nafty tým, že znižuje petrochemickú výrobu.
Podľa odhadov analytikov a zdrojov z čínskeho priemyslu môže vývoz nafty, benzínu a leteckého paliva v novembri dosiahnuť 6 miliónov ton, čo je najviac od začiatku pandémie covidu-19 v apríli 2020.
Podľa odhadov spoločností Wood Mackenzie, JLC a Refinitiv môže vývoz nafty za mesiac dosiahnuť 1,8 až 2,2 milióna ton, čo je najviac od júna 2021. Rafinérov lákajú zisky z rafinácie plynového oleja alebo nafty, ktoré sa v tomto roku v Ázii viac ako strojnásobili.
Z údajov spoločností Refinitiv a Kpler vyplýva, že čínske dodávky v októbri a novembri smerujú prevažne do juhovýchodnej Ázie, nakoľko arbitrážne obdobie, ktoré určuje, či je možné komoditu prepraviť z jedného geografického regiónu do druhého so ziskom, je na Západe uzavreté.
Podľa čínskej poradenskej spoločnosti JLC a dvoch čínskych obchodných zdrojov by sa vývoz benzínu mohol zvýšiť až na 2 milióny ton, čo je úroveň naposledy zaznamenaná pred dvoma rokmi, keďže predaj v zahraničí je v porovnaní s miestnym trhom stále lukratívnejší.
,,Rafinéri sa ponáhľali, aby využili (vývozné) kvóty, pretože ich lákali dobré marže, zatiaľ čo ďalším faktorom bol slabý dopyt na domácom trhu," uviedol obchodný zdroj z Pekingu.