Lietadlo spoločnosti China Eastern Airlines, ktoré sa v pondelok, 21. marca, zrútilo, letelo extrémne rýchlo. V momente, keď narazilo do svahu, pohybovalo sa rýchlosťou blízkou rýchlosti zvuku, vyplýva z údajov o letovej dráhe, ktoré má agentúra Bloomberg News.
Takýto náraz môže skomplikovať úlohu vyšetrovateľov, pretože môže vymazať dôkazy a poškodiť záznamníky lietadla, ktoré sú navrhnuté tak, aby vydržali väčšinu nehôd. Hlasový záznamník z kokpitu našli v stredu, informovali predstavitelia Číny.
Viac než tisíckou
Boeing Co. 737-800 sa rútil vzduchom rýchlosťou viac ako 966 kilometrov za hodinu a podľa údajov z webovej stránky Flightradar24, ktorá sleduje lety lietadiel, občas mohol prekročiť rýchlosť až 1 126 kilometrov za hodinu.
„Predbežné údaje naznačujú, že to bolo blízko rýchlosti zvuku,“ povedal John Hansman, profesor astronautiky a aeronautiky z Massachusettského technologického inštitútu. „Išlo to strmo dole.“
Zvuk sa šíri rýchlosťou 761 mph na hladine mora, ale spomaľuje sa s nadmorskou výškou, keď teplota vzduchu klesá. Vo výške 10 668 metrov je asi 663 mph.
Strmý uhol letu
Let 5735 smeroval do Guangzhou z Kunmingu so 132 ľuďmi na palube v nadmorskej výške asi 8 800 metrov, keď začal náhle klesať, podľa údajov odoslaných lietadlom a zachytených Flightradar24. Tryskové lietadlo sa pred pádom pohybovalo rýchlosťou asi 1 540 kilometrov za hodinu.
Údaje o rýchlosti sú v súlade s videami, ktoré ukazujú, že prúdové lietadlo sa v momente pred nárazom ponára pod strmým uhlom, čo naznačuje, že pravdepodobne narazilo obrovskou silou.
„Bola to havária s mimoriadne vysokou energiou,“ povedal Bob Mann, prezident poradenskej spoločnosti R.W. Mann & Co. Hlasový záznamník v kabíne, ktorý našli vyšetrovatelia, odoslali do inštitútu civilného letectva v Pekingu, povedal Zhu Tao, predstaviteľ čínskeho úradu civilného letectva. Exteriér bol „vážne poškodený“ a analýza si vyžiada určitý čas, pretože došlo aj k určitému poškodeniu jeho vnútornej pamäte, povedal Zhu Tao.