Čínske automobilky sú pripravené vyrábať elektromobily vo viacerých európskych krajinách, od Španielska po Turecko, aby sa vyhli vysokým dovozným clám. Tie zaviedla Európska únia, aby oslabila ich cenovú výhodu a pomohla etablovaným výrobcom automobilov v regióne. Elektromobily vyrábané v Európe by sa však mohli stať novou hrozbou pre európskych výrobcov automobilov, uvádza agentúra Bloomberg.

EÚ zvýšila clá na čínske elektromobily na 48 percent. Nová generácia čínskych výrobcov sa preto spája s miestnym priemyslom, aby zabezpečila, že ich autá bude možné považovať za autá vyrobené na domácom trhu a ich cena zostane prijateľná pre európskych spotrebiteľov.

Spolupráca a výroba

V Barcelone čínska firma Chery Automobile, ktorá spolupracuje so španielskou spoločnosťou Ebro-EV Motors, čoskoro začne vyrábať svoj automobil Omoda E5. Uvažuje aj o ďalšom výrobnom závode v Európe. V Poľsku z montážnej linky, ktorú vlastní spoločnosť Stellantis, schádzajú mestské vozidlá T03 čínskeho výrobcu Leapmotor. Čínska automobilka BYD oznámila plány na výstavbu vlastnej továrne v Maďarsku a ďalšia sa plánuje v Turecku. Spoločnosť Zeekr zvažuje výrobu v závode, ktorý vlastní jej materská spoločnosť Geely, ktorá v Európe vlastní automobilku Volvo.

Príchod čínskych výrobcov elektromobilov predstavuje riziko pre európskych automobilových gigantov. Nemajú inú možnosť, ako nadviazať partnerstvo a uvoľniť miesto začínajúcim konkurentom, keďže sami zápasia s oslabujúcim sa rastom globálneho predaja, ktorý ich núti zatvárať niektoré závody.

Chery a Ebro plánujú do roku 2029 vyrábať v závode v Španielsku 150 000 automobilov ročne. Španielsky závod bude podľa Chery montovať autá zo súprav vyrobených z čiastočne rozobratých áut. Takéto automobily sa zvyčajne vyrábajú v lacnejších lokalitách, rozoberajú sa a potom sa znovu montujú bližšie k miestu predaja. Tento postup je v automobilovom priemysle bežný a umožňuje spoločnosti Chery vyhnúť sa clám.

Podobne aj spoločnosť Leapmotor v Poľsku montuje autá zo stavebníc. Spoločnosť tiež uviedla, že jej elektromobily sa budú montovať z týchto súprav v ktoromkoľvek závode Stellantis na celom svete.

Analytik banky Citigroup Harald Hendrikse dodal, že existuje veľa príležitostí na partnerstvá, najmä kvôli tlakom na znižovanie nákladov vrátane ciel v EÚ. „Všetci Európania budú čoskoro vyrábať nejaké čínske auto, buď v Číne, alebo v Európe,“ povedal.

Európske clá

Čínske spoločnosti musia obísť európske clá, aby sa vyhli zníženiu zisku alebo zdraženiu svojich automobilov. Odhadovaná marža spoločnosti SAIC na jej elektromobile MG4 by mohla klesnúť zo súčasných 25 percent len na jedno percento. Čiastočne by sa tomu dalo zabrániť, ak by spoločnosť zdražila, čo je však nepravdepodobné, keďže podľa analytikov tieto značky nemajú v súčasnosti dostatočnú hodnotu na to, aby odôvodnili zvýšenie ceny. Ďalšou možnosťou by bol pokračujúci pokles nákladov na batérie, čo je ďalšia oblasť, v ktorej čínske firmy prekonávajú konkurentov z EÚ.

Alexandre Marian, partner a výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners, očakáva, že čínske firmy budú v Európe ďalej expandovať, napríklad kúpou závodov, ktoré chcú miestni výrobcovia zatvoriť alebo predať. „Čínski výrobcovia sú mimoriadne odhodlaní,“ povedal. „Vždy nájdu spôsob, ako problém obísť, a keď si stanovia cieľ, nájdu spôsob, ako ho dosiahnuť.“

Ďalšie dôležité správy

Poland v Austria: Group D - UEFA EURO 2024
Neprehliadnite

Čínska automobilka BYD využíva futbalovú horúčku v Nemecku a dobieha Volkswagen