Čínski výrobcovia elektromobilov sa presúvajú do Európy v nádeji, že sa im podarí prekvapiť tradičné automobilové giganty a získať časť trhu, ktorý sa rozrastá vďaka snahe kontinentu o nulové emisie.
V minulosti boli snahy čínskych automobiliek o preniknutie na európsky trh neúspešné, noví hráči ale veria, že vďaka ich zameraniu na elektromobily majú tentoraz šancu, píše agentúra Reuters.
Najnovšie sa menšia čínska automobilka Nio rozhodla urobiť prvý krok mimo Číny a začína predaj v Nórsku. Nio je v Európe prakticky neznáma, hoci jej hodnota sa pohybuje okolo 57 miliárd amerických dolárov.
V minulosti pre Čínu nedosiahnuteľný trh
Medzi ďalšie značky, ktoré mnoho Európanov nepozná a ktoré začali, alebo plánujú predávať autá na starom kontinente, patrí Aiways, Tang z automobilovej skupiny BYD, MG zo skupiny SAIC, VOYAH firmy Dongfeng alebo ORA spoločnosti Great Walls.
Európsky automobilový trh je preplnený a dominujú mu známe značky. V minulosti sa ukázal byť pre čínske automobilky nedosiahnuteľný. Okrem iného kvôli strategickým chybám alebo pre názor, že Čína - dlho spájaná s lacnou masovou výrobou - nemôže konkurovať kvalitou.
Generálny riaditeľ automobilky Nio William Li povedal, že čínske automobilky môžu potrebovať až desať rokov na to, aby získali pevnú pozíciu v Európe. Podobne sa vyjadril aj riaditeľ výrobcu elektromobilov Xpeng Che Siao-Pcheng. Títo noví hráči - zameraní na elektromobily - ale veria, že majú konečne príležitosť preniknúť na lukratívny trh.
Predaj elektromobilov v EÚ rastie
Predaj elektromobilov v Európskej únii sa vlani viac ako zdvojnásobil a v prvej polovici tohto roka vzrástol o 130 percent. Tradiční výrobcovia stále len postupne upravujú svoje modelové rady na elektrický pohon, takže hladný trh tak nie je zaplavený dostatočným množstvom modelov.
„Trh zatiaľ nie je tak obsadený, ak ho porovnáme s modelmi so spaľovacím motorom, kde má každá z veľkých automobiliek celý rad vozidiel,“ uviedol riaditeľ pre zahraničné aktivity čínskeho výrobcu elektromobilov Aiways Alexander Klose. „Je to oblasť, kde si myslíme, že máme príležitosť.“
Automobilka Nio si podobne ako konkurenčné Xpeng vybrala pre začatie predaja Nórsko. Krajina sa vďaka štátnej podpore elektromobilov dostala do čela postupného prechodu na elektrický pohon a zákazníci sú tam na elektromobily zvyknutí, čo uľahčuje predaj i neznámym značkám.
Nová skutočnosť, že západné automobilky ako BMW a Tesla teraz vyrábajú automobily v Číne, už možno tiež oslabila skorší názor na nízku kvalitu výroby, aj keď zrejme bude ťažké sa ho úplne zbaviť.
Klose predpokladá, že neúspešné pokusy čínskych automobiliek o vstup na európsky trh už pravdepodobne súčasným výrobcom elektromobilov neublížia. Spotrebitelia si už totiž zvykli, že napríklad elektronika pochádza z Číny.