Čínske automobilové značky mali v júni na trhu s elektromobilmi v Európe rekordný podiel 11 percent a zaznamenali aj rekordný počet registrácií.
Vozidlá zaregistrované pred 5. júlom mohli byť zákazníkom predávané bez dodatočných ciel na dovážané elektromobily. Čínske značky tak v celom regióne v júni zaregistrovali rekordných viac ako 23-tisíc batériových elektromobilov. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom to bolo o 72 percent viac a dvakrát viac ako predstavoval nárast celkových registrácií elektromobilov v júni. Novým clám podlieha aj dovoz elektromobilov, ktoré v Číne vyrobili západné automobilky, ako je Volvo Car, BMW a Tesla.
Rozširovanie európskej výroby
Výrobcovia elektromobilov na oboch kontinentoch ponáhľajú, aby rozšírili výrobu elektromobilov v Európe a vyhli sa tak novým clám. Medzitým hrozí, že napätie medzi Bruselom a Pekingom prerastie do obchodnej vojny.
Najväčší rast v počte registrácií zaznamenala čínska štátna automobilka SAIC. Zhruba 40 percent jej registrovaných vozidiel MG4 ale boli vozidlá, ktoré zaregistrovali predajcovia.
Analytici Dataforce upozornili, že záujem o elektromobily v Európe podporilo v júni tiež zavedenie stimulov v Taliansku, ktoré pomohlo zvýšiť predaj batériových elektromobilov v krajine na dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Tento rast vyniesol Taliansku, ktoré doteraz v predaji elektromobilov zaostávalo, medzi šesť najväčších trhov v európskom regióne. Ten popri EÚ zahŕňa aj Nórsko, Švajčiarsko a Veľkú Britániu.
Počet nových elektromobilov
Celkovo bolo podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) v júni v Európe zaregistrovaných 208 872 elektromobilov. To bol zatiaľ tretí najvyšší počet, za decembrom 2022 a marcom 2023.
Európska komisia v júni oznámila, že od júla uvalí na elektromobily vyrobené v Číne dodatočné clá až 38,1 percenta.