Dovážané autá, predovšetkým z Číny, sa hromadia v európskych prístavoch, z ktorých sa stávajú „parkoviská“. Dôvodom je, že automobilky a distribútori zápasia so spomalením predaja, logistickými problémami či nedostatkom vodičov nákladných vozidiel.
„Distribútori áut čoraz častejšie využívajú prístavné parkoviská ako depo. Namiesto toho, aby sa autá skladovali u predajcov,“ uviedli pre Financial Times predstavitelia správy prístavov Antverpy-Brugy, ktorej prístav v Zeebrugge na pobreží Belgicka je najrušnejším európskym dopravným uzlom pre dovoz áut. Všetky veľké prístavy pre autá bojujú s preťažením, dodali bez toho, aby bližšie špecifikovali krajinu pôvodu vozidiel.
Niektorí manažéri automobilového priemyslu uviedli, že čínski výrobcovia automobilov nepredávajú svoje vozidlá v Európe tak rýchlo, ako očakávali, čo je hlavným dôvodom prebytku v prístavoch. „Čínski výrobcovia elektrických vozidiel využívajú prístavy ako parkoviská,“ povedal nemenovaný manažér dodávateľského reťazca automobilov.
Niektoré elektromobily čínskej značky zostávajú v európskych prístavoch až 18 mesiacov, kým ich nepredajú distribútorom alebo koncovým používateľom. „Je to chaos,“ uviedla ďalšia osoba oboznámená so situáciou. Generálny tajomník Čínskej asociácie osobných automobilov Cchuej Tung-šu potvrdil, že „vnútrozemská lodná doprava na európske trhy je pre nich náročná“. Zdôraznil, že čínski výrobcovia musia zlepšiť svoje predajné služby.
Kolaps na dovozných termináloch prichádza v čase, keď mnohí čínski výrobcovia automobilov ako napríklad BYD, Great Wall, Chery a SAIC, plánujú zvýšiť export do Európy, aby udržali svoje továrne v Číne v prevádzke a aby využili dopyt regiónu po elektrických autách. Vývoz áut z Číny bol v roku 2023 o 58 percent vyšší ako rok predtým. V prvých dvoch mesiacoch tohto roka patrili medzi hlavné exportné destinácie čínskych batériových áut, plug-in hybridov a vodíkových vozidiel Belgicko, Spojené kráľovstvo, Nemecko a Holandsko.