Čínska automobilka SAIC Motor požiada Európsku komisiu o konzultácie o dodatočných vyrovnávacích clách na dovoz elektromobilov z Číny, ktoré sa uplatňujú od 5. júla. Spoločnosť to uviedla vo svojom vyhlásení.

„EK prehliadla niektoré informácie a protiargumenty, ktoré SAIC zaslala počas prešetrovania,“ uviedol čínsky výrobca vo vyhlásení.

Hovorca francúzskej dcérskej spoločnosti MG dnes pre agentúru Reuters uviedol, že spoločnosť má dostatok vozidiel na sklade, aby sa vyhla zvyšovaniu cien pre spotrebiteľov do novembra.

Komisia zaradila spoločnosť SAIC medzi nespolupracujúcich výrobcov automobilov. Výrobca čelí maximálnej možnej prirážke vo výške 37,6 percenta. Po zaplatení základného cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil tejto značky pri vstupe na európsky trh podliehať dovozným poplatkom vo výške 47,6 percenta.

Komisia preskúmala, do akej miery čínske vládne subvencie narúšajú trh EÚ s dovozom elektrických vozidiel. Stanovila individuálne clá, ktoré budú predstavovať 17,4 percenta pre čínsku automobilku BYD a 19,9 percenta pre Geely. Na ostatných čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, sa vzťahuje clo vo výške 20,8 percenta.

Dočasné clá nadobudli účinnosť 5. júla na obdobie maximálne štyroch mesiacov. „V tomto časovom rámci musia členské štáty EÚ hlasovaním prijať konečné rozhodnutie o konečných clách," uviedla EK 4. júla vo vyhlásení. Následne uviedla, že prijaté clá budú platiť päť rokov.

Hovorca čínskeho ministerstva obchodu 4. júla uviedol, že Peking je presvedčený o dosiahnutí dohody v nasledujúcich štyroch mesiacoch. Dodal, že Čína odmieta názor, že nespravodlivo dotuje výrobcov elektromobilov, a pripomenul, že mnohé členské štáty EÚ takéto opatrenia odmietajú.

Podľa skoršej analýzy agentúry Reuters by prípadné čínske odvetné opatrenia postihli najmä značky Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari. Peking tiež v júni začal vyšetrovanie možného dumpingu dovozcov bravčového mäsa z EÚ, čo by podľa agentúry Reuters pravdepodobne bolo jednou z možných odvetných opatrení proti clám na elektromobily.

O zavedení dočasných ciel budú jednotlivé členské štáty hlasovať v najbližších dňoch jednoduchou písomnou väčšinou. Hlasovanie však nie je právne záväzné. O konečných clách budú potom štáty hlasovať v októbri, keď EK ukončí svoje vyšetrovanie. Ich zavedenie by sa mohlo zablokovať len v prípade, že by proti nim hlasovala tzv. kvalifikovaná väčšina, t. j. najmenej 15 krajín, ktoré predstavujú 65 percent obyvateľstva EÚ.

Dovoz elektrických vozidiel do EÚ sa v minulom roku zvýšil o 90 percent, pričom 54 percent tohto dovozu pochádzalo z Číny. Väčšina elektrických vozidiel vyvážaných z Číny pochádza od západných výrobcov automobilov. Podiel cenovo dostupnejších čínskych značiek sa však postupne zvyšuje. Podľa analýzy ING Bank clá na jednej strane spomalia znižovanie emisií CO2 v dôsledku cenovej nedostupnosti elektromobilov, ale nezabránia postupnému vstupu čínskych konkurentov na trh. V reakcii na zavedenie ciel čínska automobilka Nio uviedla, že možno upraví ceny svojich vozidiel v Európe.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Európska únia uvalila dočasné vyrovnávacie clá na dovoz elektromobilov z Číny