Čínska automobilka SAIC Motor zaslala obhajobu proti rozhodnutiu Európskej komisie o dočasných dodatočných clách na dovoz elektromobilov z Číny.
„Nespolupracujúca“ automobilka sa bráni
Cieľom obhajoby je „aktívne chrániť legitímne práva a záujmy“ spoločnosti, oznámila automobilka. Vyšetrovanie Európskej komisie týkajúce sa elektromobilov podľa nej navyše zahŕňa citlivé obchodné informácie „nad rámec bežného vyšetrovania“.
Automobilka už skôr uviedla, že komisiu v tejto veci požiada o konzultácie. „Európska komisia prehliadla niektoré informácie a protiargumenty, ktoré jej SAIC zaslala v priebehu vyšetrovania,“ uviedol čínsky výrobca elektromobilov na začiatku júla.
Európska komisia automobilku SAIC zaradila medzi nespolupracujúce automobilky. Firma tak čelí najvyššiemu možnému dodatočnému clu 37,6 percenta. Pri započítaní základného cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil tejto značky pri vstupe na európsky trh zaťažený dovoznými poplatkami 47,6 percenta.
Clá na elektromobily
Komisia skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov trh EÚ. Stanovila individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD predstavovať 17,4 percenta a automobilky Geely 19,9 percenta. Ďalší výrobcovia elektromobilov v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta.
Dočasné antisubvenčné clá nadobudli účinnosť 4. júla, najviac na štyri mesiace. „V tomto časovom rámci musí byť prijaté definitívne rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ,“ uviedla vtedy komisia. Následne by podľa nej prijaté clá platili päť rokov. Európska komisia je exekutívnym orgánom Európskej únie a okrem iného plní aj úlohu protimonopolného úradu.
Dovoz elektromobilov do EÚ v minulom roku vzrástol o 90 percent, pričom 54 percent tohto importu pochádzalo z Číny. Väčšina elektromobilov vyvážaných z Číny ale pochádza od západných automobiliek. Postupne ale rastie podiel cenovo dostupnejších čínskych značiek.
Podľa analýzy ING clá na jednej strane spomalia znižovanie emisií CO2 pre cenovú nedostupnosť elektromobilov, nástupu čínskej konkurencie na trh ale nezabránia. Čínska automobilka Nio v reakcii na zavedenie ciel uviedla, že by mohla upraviť ceny svojich vozidiel v Európe.