Vývoj vlastného komerčného lietadla, ktoré má slúžiť nielen pre potreby rastúceho domáceho trhu, ktorému teraz dominujú zahraniční hráči, ale aj na vývoz, podporila čínska vláda. ARJ21 má konkurovať modelom firiem Embraer a Bombardier. Čína tiež vyvíja väčší stroj C919, ktorý by mal konkurovať lietadlám Airbus a Boeing.

„Čínske nebo po prvýkrát privítalo osobné lietadlo, ktoré vyvinula Čína,“ uviedla spoločnosť COMAC a túto udalosť označila za míľnik.

Lietadlo ARJ21, určené na prepravu asi 90 cestujúcich, získalo od čínskeho úradu pre civilné letectvo osvedčenie o spôsobilosti k lietaniu na konci minulého roku. To je o desať rokov neskôr, ako Čína pôvodne plánovala.

Čína sa snaží stať globálnym dodávateľom leteckého priemyslu a výrobcom vlastných lietadiel, avšak jej snahy brzdí neskúsenosť, nedostatok miestnych leteckých dizajnérov a inžinierov, rovnako ako nedostatok domácich firiem s technológiami, ktoré by pomohli pri riadení projektu, uviedla agentúra Reuters.

Práve to bolo aj príčinou zdržania pri vývoji lietadla ARJ21 a je to aj dôvod, prečo sa oneskoruje vývoj väčšieho lietadla C919.

Číňania chcú ničiť konkurenciu, ich prvé komerčné lietadlo odviezlo cestujúcich

Prvé čínske komerčné lietadlo Zdroj: SITA / AP

Spoločnosť COMAC rovnako uviedla, že má viac ako 300 objednávok na ARJ21, hlavne od domácich leteckých spoločností. Motory lietadlu dodáva divízia General Electric a leasingová súčasť GE si už objednala päť lietadiel s opciou na ďalších 20.

Lietadlo ale zatiaľ nemá osvedčenie spôsobilosti k lietaniu od ďalších regulátorov, vrátane amerického úradu pre civilné letectvo. To okrem iného znamená, že lietadlo zatiaľ môžu prevádzkovať len letecké spoločnosti v Číne alebo v krajinách, ktoré uznávajú čínsky certifikačný proces.