Rokovania Európskej únie s Pekingom o minimálnych dovozných cenách, ktoré majú odvrátiť dodatočné clá EÚ na elektromobily vyrábané v Číne, sú obrovskou výzvou, pretože automobily sú zložité výrobky a ponuky musia byť primerané a vymožiteľné. Len ťažko tak možno očakávať, že by dohoda o cenách bola uzavretá do konca októbra, teda pred zavedením ciel. Agentúre Reuters to v pondelok povedal jeden z vysokopostavených úradníkov EÚ.

„Nevylučujem to, ale zdá sa, že je veľmi, veľmi náročné dosiahnuť dohodu do konca októbra pre zložité a ťažko riešiteľné otázky,“ uviedol úradník. Rokovania môžu byť predĺžené. Úradník dodal, že je to náročná úloha, pretože rokovania o minimálnej cene sa doteraz týkali skôr homogénnych komodít než zložitých výrobkov, akými sú automobily s mnohými rôznymi predajnými kanálmi.

Európska komisia dostala ponuky minimálnych cien od Čínskej obchodnej komory, ktorá zastupuje niekoľkých výrobcov elektromobilov, ako aj od rôznych individuálnych vývozcov, povedal úradník.

Dohoda musí byť vymáhateľná

Čína v sobotu vyzvala EÚ, aby neviedla samostatné rokovania o cenách elektromobilov vyrobených v Číne a predávaných v únii. Varovala, že by to otriaslo základmi dvojstranných colných rokovaní.

EÚ uviedla, že akákoľvek dohoda o minimálnych dovozných cenách musí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie. Dohoda musí byť tiež primeraná, aby kompenzovala škody spôsobené subvenciami, musí byť vymáhateľná a kontrolovateľná.

Minimálna cena musí byť rôzna

Úradník EÚ upozornil, že jednotná cena by pre rôzne typy vozidiel nefungovala. Minimálna cena musí byť rôzna pre rôznych výrobcov, v závislosti od hodnoty predaja a od toho, či dostávajú subvencie. Súčasné navrhované dodatočné clá, od 7,8 percenta pre Teslu po 35,3 percenta pre SAIC, odrážajú výpočet EK, ktorý zohľadňuje dotácie, ktoré firmy dostali.

Komisia má tiež na pamäti skúsenosti spred približne desiatich rokov, keď clo na čínske solárne panely nahradil záväzok minimálnej ceny. Jedným z nedostatkov však bolo rozšírené obchádzanie tohto opatrenia, upozornil úradník. Čína má v súčasnosti na trhu s fotovoltickými panelmi v EÚ podiel viac než 90 percent.

Ďalšie dôležité správy

AZ22 archív Mníchov - Na archívnej snímke z 8. septembra 2023 návštevníci si prezerajú elektromobil BYD ATTO 3 čínskej výroby na autosalóne IAA v nemeckom Mníchove. Čínsky výrobca elektrických áut BYD predal v druhom štvrťroku 426.039 vozidiel. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to znamená nárast o 21 %. FOTO TASR/AP
FILE - Visitors check the China made BYD ATTO 3 at the IAA motor show in Munich, Germany, on Sept. 8, 2023. China's Commerce Ministry has accused the European Union of mak
Neprehliadnite

Napätie medzi EÚ a Čínou narastá. Brusel zostáva neochvejný voči cenovým požiadavkám Pekingu