Rokovania Európskej únie s Pekingom o minimálnych dovozných cenách, ktoré majú odvrátiť dodatočné clá EÚ na elektromobily vyrábané v Číne, sú obrovskou výzvou, pretože automobily sú zložité výrobky a ponuky musia byť primerané a vymožiteľné. Len ťažko tak možno očakávať, že by dohoda o cenách bola uzavretá do konca októbra, teda pred zavedením ciel. Agentúre Reuters to v pondelok povedal jeden z vysokopostavených úradníkov EÚ.
„Nevylučujem to, ale zdá sa, že je veľmi, veľmi náročné dosiahnuť dohodu do konca októbra pre zložité a ťažko riešiteľné otázky,“ uviedol úradník. Rokovania môžu byť predĺžené. Úradník dodal, že je to náročná úloha, pretože rokovania o minimálnej cene sa doteraz týkali skôr homogénnych komodít než zložitých výrobkov, akými sú automobily s mnohými rôznymi predajnými kanálmi.
Európska komisia dostala ponuky minimálnych cien od Čínskej obchodnej komory, ktorá zastupuje niekoľkých výrobcov elektromobilov, ako aj od rôznych individuálnych vývozcov, povedal úradník.
Dohoda musí byť vymáhateľná
Čína v sobotu vyzvala EÚ, aby neviedla samostatné rokovania o cenách elektromobilov vyrobených v Číne a predávaných v únii. Varovala, že by to otriaslo základmi dvojstranných colných rokovaní.
EÚ uviedla, že akákoľvek dohoda o minimálnych dovozných cenách musí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie. Dohoda musí byť tiež primeraná, aby kompenzovala škody spôsobené subvenciami, musí byť vymáhateľná a kontrolovateľná.
Minimálna cena musí byť rôzna
Úradník EÚ upozornil, že jednotná cena by pre rôzne typy vozidiel nefungovala. Minimálna cena musí byť rôzna pre rôznych výrobcov, v závislosti od hodnoty predaja a od toho, či dostávajú subvencie. Súčasné navrhované dodatočné clá, od 7,8 percenta pre Teslu po 35,3 percenta pre SAIC, odrážajú výpočet EK, ktorý zohľadňuje dotácie, ktoré firmy dostali.
Komisia má tiež na pamäti skúsenosti spred približne desiatich rokov, keď clo na čínske solárne panely nahradil záväzok minimálnej ceny. Jedným z nedostatkov však bolo rozšírené obchádzanie tohto opatrenia, upozornil úradník. Čína má v súčasnosti na trhu s fotovoltickými panelmi v EÚ podiel viac než 90 percent.