Európska únia začala vyšetrovanie čínskych dotácií pre výrobcov elektromobilov. „Dvadsaťsedmička“ takýmto spôsobom reaguje na obavy z možného narušenia európskeho automobilového priemyslu.
Európske obavy
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová poukázala na to, že globálny trh je v súčasnosti „zaplavený“ lacnými čínskymi autami, píše Bloomberg. „Ich cena je umelo udržiavaná nízko vďaka štedrým štátnym dotáciám. Narúša to náš trh. A tak, ako neakceptujeme narúšanie nášho trhu zvnútra, nebudeme ho akceptovať ani zvonka,“ povedala šéfka Európskej komisie.
Vyšetrovanie sa rozbieha napriek obavám z potenciálnych odvetných krokov Číny, čo je znakom rastúceho znepokojenia nad schopnosťou európskych výrobcov konkurovať čínskemu priemyslu.
Silnejúce čínske automobilky
Kroky Európskej únie navyše prichádzajú v čase, keď sa líder na poli elektromobilov – čínsky BYD, ako aj nováčik Nio Inc., chystajú v Európe zvýšiť predaje svojich cenovo dostupných modelov. Ak sa im podarí nájsť dostatočný počet zákazníkov na trhu, dôsledky by mohli pocítiť napríklad automobilky Stellantis a Volkswagen. A čínski výrobcovia si veľmi dobre uvedomujú, že nových zákazníkov potrebujú, pretože agresívna cenová vojna na poli s elektromobilmi viedla k spomaleniu spotrebiteľského dopytu.
BYD však napriek tomu nemusí vešať hlavu. Automobilke sa v tomto roku podarilo na domácom čínskom trhu prekonať Volkswagen a získať pozíciu jednotky na poli predajov nových vozidiel. Spoločnosť takisto expandovala už do 15 európskych krajín, pričom jej SUV crossover Atto 3 sa v júli stal najpredávanejším elektromobilom vo Švédsku.
BYD v súčasnosti plánuje na európskom trhu predstaviť ďalšie cenovo dostupné modely elektromobilov, ktoré by sa mohli stať priamou konkurenciou Modelu 3 Tesly alebo viacerým autám nemeckého Volkswagenu.
Európska únia v rámci svojho plánovaného zákazu spaľovacích motorov od budúcej dekády v tomto roku vykonala revíziu pravidiel štátnej pomoci s cieľom čeliť masívnym dotáciám, ktoré najmä v oblasti zelených technológií poskytujú nielen Čína, ale tiež Spojené štáty. Brusel v tejto veci apeluje predovšetkým na Peking, aby otvoril svoj trh s cieľom obnoviť rovnováhu bilaterálnych obchodných vzťahov.
Francúzi apelujú na prísnejšie kroky
Európske vyšetrovanie čínskych výrobcov elektromobilov je zároveň malým víťazstvom pre Francúzsko. Paríž totiž už dlhodobo upozorňuje na prílev čínskych vozidiel, ktoré negatívne vplývajú na elektromobily vyrobené v Európe.
Francúzske ministerstvo financií takisto pripravuje posilnenie svojich vlastných štátnych bonusov na nákup elektromobilov vo Francúzsku, údajne s cieľom znížiť dotácie na autá s batériami, ktoré majú nízku uhlíkovú stopu. Tamojší minister financií Bruno La Maire tento krok obhajuje tým, že v širšom meradle pomôže európskej produkcii elektromobilov a zabráni francúzskym verejným peniazom, aby financovali továrne v Ázii.
La Maire dokonca vyzval Nemecko, aby posilnilo opatrenia s cieľom ochrániť európsky priemysel. „Potrebujeme európsku priemyselnú stratégiu, ktorá je oveľa aktívnejšia, oveľa inovatívnejšia a oveľa lepšie chráni naše priemyselné záujmy vo vzťahu k Číne a USA,“ vyjadril sa francúzsky minister financií.
Európska únia sa takisto bude musieť čoskoro rozhodnúť, či sa bude držať plánov na zavedenie cla na prepravu elektromobilov medzi členskými krajinami a Veľkou Britániou. Podľa niektorých politických predstaviteľov aj zástupcov priemyslu totiž môže tento krok v konečnom dôsledku poškodiť európskych výrobcov áut a posilniť konkurenciu z Číny.