Čínski výrobcovia áut a lodní prepravcovia objednávajú rekordné počty lodí určených na prepravu automobilov. Môže za to prudký rast vývozu elektromobilov z krajiny.
Čína má v súčasnosti 33 lodí na prepravu áut, čo je ôsma najväčšia flotila týchto lodí na svete, ukazujú údaje konzultačnej spoločnosti Veson Nautical. Najväčšiu flotilu, 283 lodí, má Japonsko. Nasleduje Nórsko so 102 loďami, Južná Kórea so 72 loďami a ostrov Man so 61 loďami.
Navyšovanie prepravnej flotily
Čínske spoločnosti majú teraz objednaných 47 lodí, čo je štvrtina všetkých objednávok na svete. Medzi kupujúcimi sú automobilky SAIC Motor, Chery Automobile a BYD, ale tiež prepravcovia COSCO a China Merchants.
„Po dodaní tejto armády do Číny stúpne podiel flotily lodí pre prepravu áut kontrolovaných Čínou zo súčasných 2,4 percenta na 8,7 percenta,“ uviedol analytik firmy Veson Andrea de Luca.
Z rastu objednávok profitujú najmä čínske lodenice. Tie sa na celosvetových objednávkach podieľajú 82 percentami, ukázali údaje.
Čínske automobilky zosilneli svoju expanziu na zahraničné trhy, kde sú ceny ich vozidiel vyššie ako doma, pre cenovú konkurenciu na domácom trhu a spomaľujúcu ekonomiku. Vlani tak Čína predstihla Japonsko a stala sa najväčším vývozcom automobilov.
Rastúce exportné počty
Výrobca elektromobilov BYD vlani vyviezol viac ako 240-tisíc áut, čo predstavuje zhruba osem percent jeho globálneho predaja. Tento rok plánuje vyviezť 400-tisíc vozidiel.
Taktiež zahraničné automobilky ako Tesla a Volkswagen zvýšili v Číne výrobu určenú na vývoz. Chcú tak využiť výhody nákladovo efektívneho dodávateľského reťazca v krajine.
Nárast nákladov na prepravu a podpora miestnych vlád prinútili výrobcov automobilov k nákupu vlastných lodí. Do konca roka 2023 stúpla denná sadzba za prenájom prepravnej lode s kapacitou pre 6 500 vozidiel na 115-tisíc dolárov. To je viac ako sedemnásobok priemeru z roku 2019, ukázali údaje konzultačnej firmy Clarkson.
Rast vývozu ale tiež prinútil USA a EÚ k obvineniu Číny, že sa snaží vysporiadať s nadbytočnou priemyselnou kapacitou tým, že zaplavuje ich trh lacnými výrobkami. Čínska vláda tvrdí, že zameranie na kapacitu je zavádzajúce, a EÚ a USA podceňujú inovácie a preceňujú úlohu štátnej pomoci v podpore rastu.