Množstvo podrobných informácií o dodávateľských reťazcoch čínskych výrobcov automobilov, ktoré požadovala Európska komisia rámci jej osem mesiacov trvajúceho antisubvenčného vyšetrovania, bolo bezprecedentné. Vyhlásilo to vo štvrtok čínske ministerstvo obchodu, ktoré zároveň Komisiu obvinilo z narúšania hospodárskej súťaže.
Komisia minulý týždeň oznámila, že od júla zavedie mimoriadne clá až do výšky 38,1 percenta na dovážané čínske elektrické vozidlá. Svoje rozhodnutie odôvodnila snahou bojovať proti nadmerným čínskym dotáciám. Čínski výrobcovia urobili všetko v záujme spolupráce s európskou stranou a týmto rozhodnutím boli „šokovaní a sklamaní“, uviedol hovorca ministerstva obchodu Che Ja-tung.
Informácie, ktoré Komisia zhromaždila, boli z pohľadu ich typu a rozsahu bezprecedentné a bolo ich oveľa viac, ako sa vyžaduje v oblasti prešetrovania vyrovnávacích ciel. Uviedol to hovorca v odpovedi na otázku čínskych štátnych médií, či sa Komisia vo vzťahu k čínskemu priemyslu elektrických vozidiel snažila o špionáž. Komisia požiadala čínskych výrobcov automobilov o poskytnutie informácií týkajúcich sa získavania surovín na výrobu batérií, výroby komponentov, tvorby cien a rozvoja distribučných kanálov, doplnil hovorca.
Čínske štátne médiá uverejnili v stredu článok, v ktorom naznačili, že Komisia sa snažila špehovať čínske automobilky vzhľadom na „mnohé neprimerané požiadavky“ vznesené počas jej vyšetrovania. Postup Komisie „nemá právny základ a poškodzuje celosvetovú ekologickú transformáciu a otvorenú spoluprácu“, povedal Ja-tung. Čína prijme všetky potrebné opatrenia na ochranu legitímnych práv a záujmov svojich podnikov, zdôraznil.