Nedostatky v nastavení mýta bývalým vedením Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a rezortu dopravy budú štát a daňových poplatníkov stáť takmer 15 miliónov eur navyše. NDS už zaplatila za mýto okrem základnej ročnej splátky firme SkyToll päť doplatkov, štyrom z nich mohla zabrániť väčšou predvídavosťou a odbornosťou pri nastavení pravidiel bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD). Podľa najnovších informácií zverejnených ministerstvom dopravy štát za rok 2010 zaplatí za mýto celkovo 105,2 milióna eur.
O niektorých doplatkoch sa už hovorilo vlani, v posledných týždňoch pribudli ďalšie. Pôvodne dohodnutá pevná ročná splátka predstavovala 87,6 milióna eur, cena za využívanie systému tak narástla skoro o 20 percent. Len malú časť navýšenia tvoria plánované náklady - 2,2 milióna eur poputuje dozorujúcej firme Logica, ďalších 0,9 milióna eur tvorí valorizácia základnej ročnej ceny.
Ďalším navýšeniam sa už štát mohol vyhnúť. Najnovšie sa podľa ministerstva dopravy napríklad ukázalo, že SkyTollu treba doplatiť 1,97 milióna eur za prekročenie počtu mýtnych transakcií. NDS redakcii eTRENDU predtým tento údaj viackrát odmietla poskytnúť. Doplatok je dôsledkom rozhodnutia bývalého ministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý pôvodných 750 spoplatnených úsekov prikázal rozdeliť na 1600 kratších. Stalo sa tak po protestoch zástupcov dopravných firiem. Majiteľom áut sa totiž účtujú celé úseky, aj keď z platenej cesty odbočili v jeho polovici.
Mýtna transakcia je jeden prejazd vozidla okolo počítadla na začiatku plateného úseku. Pôvodne zmluva hovorila, že paušálny celoročný poplatok vystačí na 388 miliónov transakcií. Po rozdelení ciest na viac úsekov prudko stúpol aj počet transakcií a SkyTollu vznikol nárok na doplatok.
O tom, či SkyToll dostane peniaze za mýtne transakcie, štát chvíľu s firmou vyjednával. Nakoniec posudok nezávislého arbitra firmy Logica potvrdil, že počet transakcií skutočne prekročil zazmluvnenú hodnotu.
Aj ďalšie doplatky do kasy SkyTollu sú dôsledkom krokov štátnej správy, ktorá limity a zadania pre mýto nastavovala. Legislatívne zmeny, ktorými sa hasili nedostatky fungovania a protesty dopravcov, vyšli na 4,7 milióna eur. Skutočnosť, že NDS zabudla do zmluvy so SkyToll-om a do zadania tendra zapracovať palivové karty, stála štát ďalších 6,2 milióna eur.
Zlý odhad fungovania mýtnej polície vyšiel na ďalších 1,6 milióna eur. Štát totiž zistil, že aby bola polícia funkčná, je lepšie ju začleniť priamo pod Policajný zbor, hoci pôvodne spadala pod ministerstvo dopravy. Následne však museli byť autá mýtnej polície doplnené množstvom vybavenia na zvyčajný policajný štandard.
Rovnako NDS zabudla uvádzať, že okrem SkyTollu treba zaplatiť aj nezávislému znalcovi, firme Logica, ktorá kontroluje plnenie 10 základných a zmluvou predpísaných kritérií. Okrem doplatkov je aj v zmluve štandardne určená valorizácia ročnej platby v závislosti od inflácie.
NDS súčasne môže pokutovať SkyToll za nesplnenie niektorého z desiatich kritérií. V takej situácii sa základná platba skráti. Merania ukázali, že firma neplnila len jedno kritérium - efektívnosť výberu mýta. Aj to len tesne a len počas prvého polroka 2010. Podľa dohodnutých podmienok mýtna firma garantovala efektivitu 98,91 percenta. V praxi to znamená, že z 10-tisíc automobilov unikne plateniu mýta len 109 áut. Merania ukázali, že SkyTollu uniklo o niečo viac až 119 áut a kritérium tak tesne nesplnil. Záležitosť stále nie je doriešená, pretože firma spochybňuje merania. V druhom polroku bolo kritérium prísnejšie, firma ho však podľa nezávislého hodnotiteľa splnila.
Ministerstvo sa v analýze pokúšalo určiť, o koľko verejné financie prišli na mýtnom systéme počas prvého roka prevádzky. Bilanciu musí rezort ešte spresniť. Podľa prepočtov eTRENDU výber 141 miliónov eur získaných výberom z mýta sa okrem platieb mýtnej firme zníži o ďalšie súvislosti. Napríklad o výpadok štátu na príjmoch na dani z nafty, potom čo vláda R. Fica kompenzovala nedobre fungujúce mýto nižšou sadzbu spotrebnej dane. Podľa Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií sa očakávania, že nižšia sadzba dane povedie k veľkým nárastom spotreby, nepotvrdil. Štát reálne prišiel na výbere spotrebnej dane o 73 miliónov eur.
Ak sa započíta aj výpadok z nálepiek, platí, že celkovo za prvý rok fungovania spravodlivejšieho elektronického výberu mýta štát prerobil 78 miliónov eur. A NDS na budovanie a údržbu diaľnic zostane len vyše 35 miliónov eur. Je to menej, ako v posledných rokoch spoločnosť získavala z diaľničných nálepiek. Bývalý šéf rezortu dopravy aj vedenie NDS tvrdili, že mýtny systém bol pripravený dôsledne a fungoval bez problémov.
Platby štátu za fungovanie mýta
Plánované náklady
- Základná ročná cena 87,6 € (SkyTollu) €
- Náklady na nezávislého znalca 2,2 milióna € (Logice)
- Valorizácia základnej ročnej ceny 0,9 milióna € (SkyTollu)
Dodatočné náklady:
- Prevádzka palivových kariet 6,2 milióna € (SkyTollu)
- Zmena špecifikácie vozidiel mobilného vynucovania 1,6 milióna € (SkyTollu)
- Zapracovanie legislatívnych zmien 4,7 milióna € (SkyTollu)
- Zvýšený počet transakcií 1,97 milióna € (SkyTollu)
Spolu 105,17 milióna €, NDS zostane 36,25 milióna €
Bilancia fungovania mýta za rok 2010
- Príjem z mýta 141,4 milióna €
- Platba za mýtny systém -105,17 milióna €
- Výpadok príjmov z diaľničných nálepiek -41,2 milióna €
- Výpadok spotrebnej dane -73 miliónov €
Rozdiel (dopad na štátny rozpočet resp. na príjem NDS) -78 miliónov €
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch