Šoféri v zápche pod Strečnom opäť nevedeli, čo si majú o tom všetkom myslieť. Zopakujme si preto základné fakty a dôvody, prečo úsek D1 okolo Žiliny stále nie je hotový.

Zveriť najdlhší tunel Višňové konzorciu slovenskej Dúhy a talianskej Salini Impregilo bolo od začiatku veľkým rizikom. Dúha nemala skúsenosti so zákazkami takéhoto rozsahu a Taliani boli zase na našom trhu nováčikmi. Dúhu z tohto dôvodu zvykli predtým z veľkých tendrov vylučovať. Tentokrát to Národná diaľničná spoločnosť (NDS) riskla a zmluvu s nimi podpísala.

Aby to nedopadlo zle, na rizikového dodávateľa bolo treba dohliadať viac, ako je bežné pri overených firmách. V prípade tejto zákazky to platilo dvojnásobne, lebo úlohou zhotoviteľa nebola len výstavba, ale aj projektovanie. NDS však nemala vysúťažený stavebný dozor a navyše bola po voľbách v roku 2016 výrazne oslabená.

V prvých mesiacoch od podpisu zmluvy sa dodávateľ s projektovaním veľmi neponáhľal. Sústredil sa na razenie tunela, keďže ide o najnáročnejšiu časť stavby. Potom sa však ukázalo, že 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa