Deje sa to často, keď cez internet nakupujete elektroniku či letenky. Spotrebitelia si prezerajú tovar, rozhodujú sa, ktorí si nakoniec kúpia, keď v tom sa im pri jednotlivých produktoch zobrazujú naliehajúce a zvýraznené upozornenia, že si v rovnakom momente prezerajú produkt ďalšie desiatky ľudí. E-shop im takýmto spôsobom naznačuje, že nemajú váhať s rozhodovaním a kúpiť si ho skôr, ako to urobí niekto iný.
Ophir Harpaz pracuje ako výskumníčka v oblasti kybernetickej bezpečnosti a pri sledovaní leteniek sa jej nepozdávalo, že by si rovnaký let pozeralo 38 ďalších ľudí. Vďaka svojmu profesijnému zameraniu je oboznámená s webovým kódom, a preto sa rozhodla cez webový prehliadač preskúmať „vnútornosti“ stránky, ktorá letenky predáva.
Jej skepticizmus sa potvrdil – po krátkom hľadaní zistila, že toto číslo nebolo pravdivé. Portál navrhli tak, aby tvrdil, že miestenky na let si vždy prezerá od 28 do 45 ľudí v danom okamihu, pričom presnú hodnotu vyberá náhodne.
Podobné kódy sa nachádzajú na viacerých webových portáloch a ide o relatívne bežnú prax. Viac si prečítajte v článku na BBC.
Chronickí myslitelia
Premýšľanie v kruhoch nad
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?