Medziročný rast spotrebiteľských cien dosiahol v novembri 5,6 percenta, čo je najvyššia hodnota za posledných sedemnásť rokov.
Medzimesačne aj medziročne vzrástli najmä ceny vybraných potravín, stavebných materiálov v rôznych položkách bývania a tiež nábytku, bytového zariadenia či bežnej údržby domácností.
V utorok o tom informoval Štatistický úrad SR. Medzimesačne ceny vzrástli o 0,5 percenta. Tempo rastu sa tak druhý mesiac po sebe zmiernilo, keď v októbri bol medzimesačný rast 0,6 percenta a v septembri 0,8 percenta.
Infláciu medziročne najvýraznejšie podporil rast cien potravín o 4,8 percenta, čo je najvyššia hodnota od mája 2020. Najvýznamnejšie tento výsledok ovplyvnili rastúce ceny chleba a obilnín, ďalej mlieka a syrov, obe zložky boli medziročne drahšie o 5 percent.
V novembri sa najmä pod vplyvom drahšieho masla zdynamizoval rast cien za oleje a tuky, medziročne zákazníci zaplatili až o pätinu viac. Naopak, tlmiaci účinok malo medzimesačne zlacnenie mäsa, zeleniny a ovocia. Od začiatku roka v súhrne stúpli ceny potravín v medziročnom porovnaní o 1,5 percenta.
Lagardeová: Inflácia v eurozóne už možno dosiahla vrchol, mala by začať klesať
Bývame a kúrime drahšie
Bývanie a energie, ktoré sú najväčšou položkou v štruktúre výdavkov slovenských domácností, zvýšili rast cien na hodnotu 4 percentá, čo je najviac v tomto roku.
Ide najmä o vplyv drahších stavebných materiálov, ktoré vstupujú do rôznych zložiek výdavkov patriacich do tohto odboru a dosahujú nadpriemerné medzimesačné rasty takmer nepretržite už od jari tohto roka.
Medziročný rast naďalej ovplyvňoval aj rast cien palív či rastúce ceny nábytku, bytového zariadenia a bežnej údržby, ktoré dosiahli najvyššie hodnoty rastu v tomto roku, a to o 5,3 percenta aj z dôvodu novembrového rastu cien prostriedkov na umývanie a pranie v domácnostiach.
Spomedzi 12 hlavných zložiek spotrebného koša ceny vzrástli medzimesačne vo ôsmich, v dvoch odboroch sa vývoj nezmenil (vzdelávanie a pošty a telekomunikácie).
Najvýznamnejšie k medzimesačnému rastu cien prispievali vyššie ceny v odbore potraviny a nealkoholické nápoje. Vyššie ceny v odbore ovplyvňoval nielen rast cien potravín o 0,5 percenta, ale v novembri aj rast nealkoholických nápojov o 0,8 percenta.
Za kávičku už dáme viac
Oproti októbru si o jedno percento viac priplatili zákazníci za kávu, čaj a kakao a o 0,6 percenta aj za minerálne vody a nealko nápoje. Spomedzi potravín medzimesačný rast významnejšie podporili vyššie ceny chleba a obilnín o 1,5 percenta, mlieka, syrov a vajec o 1,4 percenta a tiež olejov a tukov o 4,4 percenta.
Naopak, medzimesačne už druhý mesiac po sebe klesli ceny ovocia, mäsa a zeleniny.
V súhrne za jedenásť mesiacov roka 2021 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020 sa spotrebiteľské ceny zvýšili o 2,9 percenta. Index spotrebiteľských cien sa zvýšil za domácnosti zamestnancov o 3 percentá, za nízkopríjmové domácnosti o 2,8 percenta, za domácnosti dôchodcov o 2,7 percenta.