Na dojazd elektrických áut majú vplyv nielen rýchlosť, terén a tlak v pneumatikách, ale aj vonkajšia teplota. Horúčavy i mrazy môžu robiť lítiovým batériám problém, pretože ich vinou dochádza k zrýchľovaniu alebo spomaľovaniu chemických reakcií ovplyvňujúcich kapacitu. Zatiaľ čo extrémne teplo môže batériu sčasti poškodiť, strata dojazdu pri chladnom počasí je len dočasná a nejde o dlhodobé poškodenie, píše agentúra Bloomberg.
Existuje niekoľko krokov, ktoré môžu majitelia elektromobilov podniknúť, aby minimalizovali stratu dojazdu a zabránili vybitiu batérie v strede cesty.
1. Snažte sa auto nabíjať vnútri
Aj v zime býva v uzavretej garáži teplejšie než von, čo znamená, že autu určite pomôže, ak ho zaparkujete dnu. Tí, ktorí uprednostňujú vonkajšie verejné nabíjačky, by si mali na nabíjanie vyhradiť trochu viac času.
2. Auto skúste vopred pripraviť
Niektorí majitelia v zime vozidlo na cestu pripravujú tak, že ho naštartujú niekoľko minút pred odjazdom, aby sa stihlo zahriať. Mnoho elektromobilov umožňuje vodičom auto pripraviť prostredníctvom aplikácie. V prípade, že je elektromobil pripojený na nabíjačku, tak môže čerpať potrebnú elektrinu zo zásuvky namiesto batérie.
3. Šetrite teplom
Ak sa obávate skorého vybitia, udržujte v aute trochu nižšiu teplotu než zvyčajne. Zapnite najmä ventily, ktoré máte najbližšie, a predĺžte tak výdrž batérie.
4. Berte do úvahy nabíjaciu infraštruktúru
Zníženie dojazdu v chladnom počasí zrejme vodiči, ktorí jazdia na krátke vzdialenosti, nepocítia. Pri plánovaní dlhších trás je dôležité myslieť na nabíjacie body. Uistite sa, že viete, kde sa nachádzajú verejné nabíjačky, a vyhýbajte sa odľahlým oblastiam, ak má auto nízku úroveň nabitia.
5. Vypočítajte pokles dojazdu pri rýchlonabíjaní
Pomalé nabíjanie síce umožňuje elektromobilom lepšie doplniť zásoby energie, no nie vždy je praktické. Keď sú rýchlonabíjačky jedinou alebo tou najlepšou voľbou, je dobré pri bežnom poklese dojazdu vinou chladných teplôt počítať aj s dodatočnou stratou dojazdu na úrovni zhruba 20 percent.