Čínsky BYD má našliapnuté zosadiť spoločnosť Tesla Elona Muska z trónu najväčšieho svetového výrobcu elektrických vozidiel. To podnecuje analytikov a investorov, aby sa znova viac sústredili na akcie čínskeho výrobcu. Jeden z jeho najväčších podporovateľov však nebol vždy úplne presvedčený, že prechod zo sektora mobilných telefónov do automobilového priemyslu bol dobrý nápad, píše Bloomberg.
Spoločnosť Berkshire Hathaway kúpila v septembri 2008 približne desať percent spoločnosti BYD so sídlom v Šen-čene za 230 miliónov dolárov, pričom z veľkej časti stavila na inžinierske schopnosti zakladateľa Wang Čchuan-fua. V tom čase bol BYD známy výrobou komponentov do mobilných telefónov vrátane nabíjateľných batérií. Lídri Berkshire Warren Buffett a Charlie Munger zacítili príležitosť investovať do technológie šetrnej k životnému prostrediu. Wang Čchuan-fu následne kúpil v roku 2002 štátom podporovanú spoločnosť Qinchuan Automobile a posunul sa do oblasti elektromobilového priemyslu.
Počiatočný podiel v BYD, ktorý Berkshire vnímal skôr ako investíciu rizikového kapitálu, má teraz hodnotu viac ako deväť miliárd dolárov. Ch. Munger sa však v začiatkoch domnieval, že spoločnosť BYD skrachuje, pretože rozšírila svoju sieť predajcov už dávno predtým, ako prišiel dopyt po vozidlách s novou energiou. Opäť ho presvedčili schopnosti zakladateľa čínskej firmy. „Ten chlap je génius,“ pripomenul Ch. Munger v podcaste. „Nikdy som nikoho takého nevidel, mohol urobiť čokoľvek. Bol prirodzeným inžinierom a lídrom výroby typu „get-it-done“.
Paralelu však podpredseda predstavenstva Berkshire vidí aj s „drzým Juhoafričanom“ a šéfom Tesly Elonom Muskom, ktorý pomohol podnietiť globálny záujem o elektromobily. „V živote by nedosiahol to, čo má, ak by sa nesnažil o neprimerane extrémne ciele,“ povedal Ch. Munger, ktorý sa 1. januára dožíva 100 rokov.
Dvaja muži v podobnom veku a bez skutočného vzdelania v oblasti automobilového inžinierstva dokázali podľa neho obrátiť globálny automobilový trh hore nohami. Gros spočíva v zameraní sa na batérie. Ani jeden z nich nie je priekopníkom ani vynálezcom technológie základných batérií, ale ich vstup a spoločné podniky podnietili väčšie investície do výskumu.
Batérie vyrobené spoločnosťou BYD v súčasnosti ovládajú iba 16 percent trhu s elektrickými vozidlami, pričom viac ako 90 percent výroby ide do vlastných automobilov. Podľa analytičky Bloomberg Intelligence Joanny Chen však plánované zvýšenie kapacity znamená, že by mohli porásť aj dodávky externým klientom, ako je Tesla.
„Inovácia technológie Blade Battery (lítium-železo-fosfátový akumulátor) podporila prudký nárast predaja áut, vďaka čomu sa BYD stal najväčším svetovým výrobcom výlučne batériových a plug-in hybridných elektromobilov, čo zase môže podporiť popularitu a predaj jeho batériových produktov,“ napísala tento týždeň J. Chen.